torsdag 21 april 2011

Blogg-jouren: Att påskpynta är en friskfaktor


Jag började lite redan förra veckan, ställde fram det påskpynt vi har och plockade fram gula ljus. Idag har det blivit ännu mer påsk-igt hemma, med gula påskliljor, tulpaner, prydnadsägg (inte godis) och ännu mer ljus. Jag gillar att pynta. Jag skulle lätt kunna tänka mig att jobba som inredare, tänk att få pyssla med det och få betalt. =) Det blir en friskfaktor för mig eftersom den förflyttar mitt fokus från mig själv till en uppgift. Något som jag bestämmer mig för att göra och klarar av det. Jag skulle aldrig välja att ha ett påskägg hemma.
Oavsett hur min omgivning tycker att det ska vara så hade jag krävt respekt för min beroendesjukdom och inte utsatt mig för påfrestningen att ha ett ägg fullt med min drog under mitt tak. Att inte vara till besvär, att vara andra till lags, är något vi får med oss i mordersmjölken. Men det resulterar ofta i att jag förminskar mig själv. Jag sätter andras behov framför mina egna.
De är viktigare än jag. Jag väljer att kompromissa för att någon annan blir obekväm. Så höll jag på konstant när jag var aktiv i mitt beroende. Jag fick lära mig att sluta med det, eftersom jag skadade mig själv. Jag fick lära mig att lyssna på mina behov och stå för dem. Det lärde min omgivning att behandla mig annorlunda. Idag är jag glad över att stå med rak rygg och inte skämmas för den jag är eller mina behov.

5 kommentarer:

Hana_Caena sa...

i onsdags fanns det fortfarande godis kvar i kollegans låda. När hon gick på lunch lämnade hon det i kassan där jag stod och försökte jobba.
Nej, sa jag det här går inte, och gick in och ställde hennes låda på köksbordet. Hur obekvämt det än blev för dem kändes det betydligt bättre för mig!
Imorgon har jag bjudit in min syster och hennes karl på middag, det blir inga kolhydrater här inte!.. lchfmiddag all the way..
Men funderar på om jag vågar göra en pannacotta eller chokladpuddig att bjuda på eller om jag ska stanna vid ostkaka med hallon och grädde.. råd?

Gunilla Sahlin sa...

Bra jobbat!
Panacotta är toppen:
koka grädde + gelatin + hallon/blåbär + i vaniljstång som bas.
ställ kallt i 2 timmar.
gör toppingen med hallon/blåbär + lite vatten + gelatinblad. häll ovanpå och ställ kallt ytterligare en timme.
du behöver inga sötningsmedel what so ever, det blir toppengott ändå.

Anonym sa...

Åh det är så svårt när man lever med en annan sockerkänslig person, som inte är beredd att ge upp drogen. I mitt fall har jag beslutat att inte strida mig blodig, eftersom kärleken är större och jag inte kan tänka mig att splittra familjen pga detta.

Jag tar det i stället i små små myrsteg. Eftersom jag oftast sköter handling och matlagning så har jag kontrollen över inflödet av råvaror i hushållet och jag byter ut dem till bättre alternativ och introducerar nya maträtter undan för undan.

I år finns inget lösgodis i påskäggen utan i stället leksaker, nötter och riktigt mörk choklad. Det känns iaf som ett steg i rätt riktning.

Glad Påsk och Kram till dig och din fantastiskt viktiga blogg!

Hana_Caena sa...

Bra gjort ang påskäggen!!! hoppas barnen uppskattar den mörka chokladen!

Glad påsk till dig Gunilla och även till Anonym =)

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för ditt inlägg, verkligen. Du har tagit stora viktiga steg i rätt riktning. Om du inte redan är aktiv i ett tolvstegsprogram är det mitt tips på nästa kliv. Du kommer att få stöd och support på ett sätt som du inte upplevt förut och det kommer att vara väldigt värdefullt för dig och din familj, det tror jag.
HANA_CAENA - tack för din energi, det betyder massor.
Kram till er båda.