torsdag 21 april 2011

Blogg-jouren: Ägg är från himlen

Påskens ägg-fokus är suveränt. Ägg är nyttigt och fullt av näringsämnen. De är proteinrika, fulla med mineraler och innehåller i princip alla vitaminer förutom C. Ägg innehåller det goda kolesterolet och ökar inte risken för hjärt/kärlsjukdomar som man trodde förr. De innehåller mycket zink. Själv gillar jag att lägga i en liten klick creme fraise eller grädde i de vispade äggen innan jag gör äggröra eller omelette. Ett enkelt kokt ägg med örtsalt kan vara väldigt gott. Det går bra att ha med sig kokt ägg i handväskan som mellanmål.

Ang äggmärkning:
Den 1 januari 2004 kom det ett lag om obligatorisk märkning av alla ägg i EU. 0 = Ägg från ekologisk produktion (ekoägg). Ekologisk äggproduktion lyder under särskilda krav när det gäller uppfödning, inhysning, utfodring samt medicinering och dessa regler är hårdare än vid en vanlig äggproduktion.
1 = Frigående utomhus. Dessa hönor går helt fritt i hönsstallet och de har även möjlighet att gå ut. Varje höna som hålls frigående utomhus ska ha tillgång till fyra kvadratmeter utomhusyta. 2 = Frigående inomhus. Även dessa hönor får gå fritt i stallet, men de har inte möjlighet att vara ute.
3 = Burhöns. Burhönsen ska enligt den svenska djurskyddslagen ha tillgång till värprede, ströbad och sittpinnar. I Sverige får maximalt 16 hönor hållas i samma bur och det finns också regler om burarnas storlek.

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

2 kommentarer:

Hana_Caena sa...

åhh, vad jag älskar ägg..
Kan aldrig komma ihåg att jag varit förtjust i ägg som barn, ens som tonåring eller ung vuxen (räknas jag dit fortfarande?) men när jag började med lchf blev det både stapelvara och universalmedel mot allt möjligt =)

Klarar fortfarande inte krämig gula men hårdkokt är det bland det bästa jag vet!

Får dock tag på ägg som inte fått någon stämpel ännu, men enligt "leverantören" är det ekologiska som både säljs till restauranger och vidare till en större leverantör som förser tex ica maxi och coop i området på ekologiska, närodlade ägg..
Me like!

Gunilla Sahlin sa...

Ägg är verkligen en fantastisk basvara. Jag älskar däremot lös-kokt..=)