torsdag 7 april 2011

Bilkö..


Sitter på Trosabussen på väg till Stockholm och detta transportmedel är oftast väldigt punktligt och smidigt. Men idag har en långtradare gått igenom mitträcket norr om Södertälje och vi står helt stilla. Jag hade en tanke i morse att jag skulle ta med mig ett mellanmål i väskan, men gjorde inte det. Nu ångrar jag det eftersom lunchen är i fara och det blir stressigt till nästa möte. Better safe than sorry - det kommer jag att tänka på nästa gång.

Jag påminns om vikten av att vara planerad och förberedd. Jag har inte utrymme för att inte vara det. Jag hamnar i onödiga risksituationer eftersom för rubbade mattider för mig är en väckarklocka för sug. Det är absolut inte skadligt att vara hungrig, det är tvärt om nyttig att känna naturlig hunger. Det gick flera år utan att jag kände hunger, eftersom jag konstant tryckte i mig för mycket mat. Även för mycket nyttig mat, för att döva suget efter socker. Sedan jag började med matplan har jag fått tillbaka den naturligt sunda hungern innan varje måltid och det är bra. Jag blir bara lite mer utsatt när det blir som nu, jag sitter fast och har ingen möjlighet att styra över situationen. Jag vet inte hur jag ska lösa en bra lunch on the go på väg till nästa möte, men håller just nu på att undersöka möjligheterna. Det viktiga för mig nu är att inte drabbas av stress för att jag inte har lösningen, utan att i lugn och ro tänka igenom vilka alternativ jag har och inte falla för frestelsen att se mig själv som ett offer som kan äta något jag inte bör, just för att jag är trängd.

Förmiddagen har varit intressant, en företagarträff med inspiration och framtidsblick. Vi får se om det leder till något mer konkret för min egen del, oavsett är det intressant att höra om tankar och visioner för Trosa.

Inga kommentarer: