lördag 30 april 2011

Att vara överdriven


Det känns som att tendensen håller på att ändra sig. När jag började med lågkolhydratkost för sex år sedan var den allmänna kännedomen om livsstilen ganska begränsad och jag tror att de flesta tänkte att jag hade hoppat på en av alla flugor som jag brukar sysselsätta mig med. Inget att ta på för stort allvar. Ju mer påläst jag blev och ju mer jag delade med mig till min omgivning, desto oftare fick jag signaler om att jag var "nitisk" eller "strikt" eller till och med "överdriven" i mitt förhållningssätt. Som om jag vore onormal bara för att jag utesluter kolhydrater i min kost. Att kolhydrater skulle vara en basföda, nödvändiga för att min kropp ska fungera. Någon kunde säga "Men jag tränar ju så mycket att jag måste äta i alla fall långsamma kolhydrater". "Du kan väl inte mena att potatis är farligt". Och så vidare. Nej, jag menar inte att potatis är farligt. Men det är inte heller på något sätt nödvändigt. Andreas Eenfeldt beskriver människans tidsålder på ett tydligt pedagogiskt sätt i boken Matrevolutionen. Jordbrukssamhället dök upp i människornas vardag relativt sent i utvecklingen. Spannmål, stärkelse, kolhydrater i den mängd man vande sig vid var på den tiden onormal sett till det tidigare förhållningssättet som jägare och samlare, med protein och fett som primära energikällor.

Artegen mat, vad vår kropp är skapad och utvecklad för att äta, kan väl knappast vara överdrivet att vilja hålla sig till? I vår tidsålder där saker och ting förändras över en natt, blir nya trender snabbt lagar. Åsikter skiftar som vinden och "sanningen" omformuleras efter marknadens efterfrågan. Men vissa fundamentala områden utvecklas inte lika snabbt som trender förändras. Den biologiska, biokemiska utvecklingen i våra kroppar kräver tusentals år. Att fett plötsligt blev farligt på sjuttiotalet, för mindre än femtio år sedan, betyder inte att våra kroppar på så kort tid kunnat anpassa sig till det kraftigt ökade kolhydratintaget. Dagens fetmaexplosion och epedemiska utveckling av västerländska sjukdomar som diabetes, beroendesjukdom, hjärt- kärlsjukdomar och cancer är ett fruktansvärt bevis för det.

Jag kommer att fortsätta vara "överdriven". Det är ett sätt för mig att överleva. Förhoppningsvis kommer trenden att fortsätta svänga. Lågkolhydratkost är idag inte lika konstigt som det var för bara några år sedan. Fler och fler märker fördelarna och vinsterna med att mata kroppen med vad den är skapad och utvecklad till att äta.
It's all about attraction, not promotion.

5 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Som vanligt sätter du ord på det jag känner, upplever. TACK!
Ha en underbar helg i solen!

Caena sa...

idag fyller en nära vän år, jag står och funderar över vilken som är godast av de frysta Frödingetårtorna.
Godast säger min sambo, du ska inte äta tårta ändå!Dom är ju skitäckliga!
Fan tänker röda hund i mig- trodde jag kunde övertyga dem båda om att det gick för den här ggn...
Och en annan tanke följer direkt, vad då äcklig? dom e ju asgoda!?..
Men vad tänker jag egentligen!?.. dom är inte speciellt goda när jag tänker efter..
Nej, jag håller mig till de där nötterna jag köpte till oss. Jag hoppas det duger.

Kram och ha en härlig helg hela bunten! =)

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN - tack själv för din feedback. =)
CAENA - bra att du känner igen röda hund när du hör den. Hunden ska ligga still i korgen. Håller tummarna för att nötterna räckte. Kram till er båda.

Maria sa...

Klockrent!

Gunilla Sahlin sa...

=)