lördag 12 mars 2011

Vårpremiär och majskrokar


Idag hade vi kaffe/te-premiär på balkongen i eftermiddagssolen. UNDERBART. Vi håller på och laddar inför kvällen när våra grannar kommer över på middag och Melodifestivalfinal. Det blir spännande att se hur det går.
När jag var på ICA och handlade förut passerade jag barnmatshyllan och stannade upp för att kolla innehållsdeklarationerna på några paket. Kunskapen om att det som våra hjärnor utsätts för i form av potentiella droger mellan 0-20 års ålder får mig att med stor skepsis konstatera att välling och pulvermat till barn, oavsett fabrikör alla innehåller mer än 50 % kolhydrater, många över 60 %. Hälften, eller mer av hälften av innehållet uppfattar barnens hjärnor som sött. Mild välling", "Banangröt" och "Risgröt" från Semper och ersättningspulver för barn från Nestlé NAN.
"Majskrokar" som stolt kommunicerar "Originalet" och "0 % salt, 2 % fett" redovisar INTE för 84 % kolhydrater på framsidan av paketet. 84 % !!! Ynka 16 % av innehållet är något annat än vad det stackars barn som ska äta majskrokarna uppfattar sött. Jag tror verkligen inte att föräldrar förstår vilken skada de utsätter sina barns hjärnor för om de ger dem majskrokar. Det borde vara förbjudet. Det kanske det blir längre fram, när kunskapen om kolhydraters inverkan på oss blir kända för en bredare massa.

2 kommentarer:

emma sa...

84% kolhydrater?? Herre gud.. de hade man ju knappast trott.. själv kämpar jag dagligen med att ta mig ur sockerberoendet..kan smälla i mig en kakburk å massa annat skit på en dag ist för mat. Galet! Jag vet att det är fel och SJUKT men ändå kan jag inte sluta. Nu har killen slängt allt i kylen och tagit mitt bankomatkort så jag ej ska kunna handla nå¨t skit. Tänker försöka leva på pulver ett tag och gå ner i vikt.. och hoppas kunna bli av med sötsuget! =/
Älskar din blogg.

Gunilla Sahlin sa...

EMMA- tack för din kommentar. Jag vet, det är galet att det överhuvudtaget är lagligt att sälja dem. Tänker verkligen på dig i din situation. Det är ju två delar; dels den inledande avgiftningen när din kropp ska vänja sig av vid sockret. Det gör den inte utan att protestera HÖGLJUTT. Det andra är att börja leva i tillfrisknande och kontinuerlig abstinens. Ingen av dessa delar är särskilt enkel, om ens möjlig, på egen hand. Mitt starka tips till dig (utan att du bett om det) är att kontakta en tolvstegsgrupp i närheten av där du bor, typ OA eller FAA. Bankortet är ett bra knep, men din beroendeghjärna kommer snart hitta andra sätt att "mätta" sitt behov. Du anar inte hur kreativ den kan vara... Håller tummarna! lycka till. Kram G