tisdag 22 mars 2011

Vår igen!


Det spås bli upp mot 12 grader i min del av landet - känns som en extra födelsedagspresent. Gårdagen var väldigt trevlig, med massor av grattishälsningar genom diverse kanaler. Det är egentligen ganska intressant hur vi kommunicerar nu för tiden. Jag minns fortfarande hur det var innan mobilen och internet gjorde intåg. Nu jag kan få 170 grattishälsningar via Facebook, sms, bloggkommentarer och mail. De mer klassiska kanalerna telefon, vykort och blommogram var också varmt välkomna. Tack alla som uppvaktade mig!
Jag tycker att det är intressant att följa sociala mediers betydelse i samband med större världshändelser. Alltifrån Egyptens folkrevolution till Japans katastrofsituation tillbaka till Lybiens frihetskamp. Det som kunde vara en radioskugga över Rwanda och i skymundan låta fler än en miljon människor dödas på väldigt kort tid, utan att omvärlden fick rapporter, kan inte existera idag på samma sätt. Det är en stor, viktig utveckling. Även om journalister och ambassadpersonal evakueras från ett område, finns den inhemska befolkningen kvar och de är beväpnade med mobilkameror, datorer och internetuppkoppling. De Twittrar, Facebookar och Youtube:ar.
Jag är övertygad om att de sociala medierna kommer att ha en avgörande roll i den kommande revolutionen gällande kost, hälsa och beroende. Jag ser fram emot att följa den utvecklingen.

För övrigt håller jag på och testar vilka typer av fettkällor som passar bäst för mig. Jag har kört ganska hårt med avokado och oliver ett tag nu, förutom grundnivån av vanligt smör. Jag kommer dra ner lite på det och istället köra på kokosfett och smör. Jag misstänker att framför allt oliverna är det som jag upplever som lite svårsmält.

2 kommentarer:

annot sa...

vilken fin bild i headern! Det är skönt att ha din blogg som stöd, när det finns så mycket socker överallt. Varje dag, nästan, är det något att tacka nej till. Snart börjar glass-säsongen också, men det är alltid fint att tänka på att man inte är ensam i att inte vilja/kunna delta i socker-kulturen. :)

Gunilla Sahlin sa...

ANNOT - tack för din kommentar, och kul att du gillar nya bilden! Jess, glassäsongen är snart här på allvar och det är alltid en utmaning. Jag har klarat mig utan glass i tre år och verktyget "bara för idag" är viktigt för mig i den processen. Kommer skriva ett inlägg om det idag, tack för inspirationen. Kram G