torsdag 24 mars 2011

Vad är oddsen?


I min släkt på pappas sida är vi tre personer som fyller år på samma dag; min farbror, jag själv och min yngre kusin. Jag minns när min faster vad gravid och det började närma sig. Hela släkten pratade om risken/chansen/sannolikheten att det nya livet skulle dimpa ner just på vår redan gemensamma födelsedag, 21 mars. Men han kom som en beställning och helt plötsligt var vi tre som delar dag. En annan av mina yngre kusiner blev gravid i somras och planerades misstänkt nära vår dag. Och i måndags hände det igen, ett nytt litet liv, på samma dag! Nu är vi alltså fyra personer i samma släkt som fyller samma dag. Det är lite komiskt =) Det måste vara något form av rekord?
Det blir en vikt mot maj som i övrigt är släktmånaden där "alla" fyller år, mer eller mindre 60 % av min släkt fyller i maj.

Det är viktigt med årsdagar, bakåt. Födelsedag, bröllopsdag, när-vi-träffades-första-gången-dag. Men vi som lever abstinent med beroendesjukdomen har också viktiga dagar. Årsdagar då vi slutade överäta mat, svulla med socker, dricka, knarka, spela, eller vilket utlopp vi nu har. Vi kan titta tillbaka och fundera över allt som hänt och minnas hur det var innan.
Men det börjar med en timme. Som blir en dag. Som blir flera dagar. Som blir en vecka. Som blir veckor. Månader. Alltings början består av ett beslut; jag har en beroendesjukdom som jag inte kan kontrollera själv och jag behöver hjälp för att komma ur mitt aktiva beroende. Att erkänna för mig själv att jag inte har kontroll var jättetufft. Jag hatar kontrollförlust. Men det krävdes för att jag skulle vara mottaglig för hjälp och kunna börja min resa mot tillfrisknande. Jag har tidigare berättat om tolvstegsprogrammet som är en värdefull, för mig livsavgörande gemenskap och det viktigaste verktyget mot beroendesjukdomen.
Framåt räknar jag inte år, utan jag tar en dag i taget. Varje dag är en seger.

Inga kommentarer: