tisdag 1 mars 2011

Sockerbomben i Pocket-format med MåBra


Alla ni som velat köpa Sockerbomben men inte fått ändan ur, nu följer den med i pocketformat när du köper aktuella numret av tidningen MåBra. (Tack Magdalena för att du påminde mig.)

Jag har skrivit om det förut, men kan inte understryka det tillräckligt, boken förändrade mitt liv. Jag fick upp ögonen för beroendesjukdomen och utökade min verktygslåda ordentligt. Jag gick från att "åtminstone klara vikten, till vilket pris som helst", en period som tog så mycket energi att jag var alldeles kraftlös: Jag klarade vikten, men det var inget liv. Det fanns ingen frihet i det, jag var fortfarande fånge. Innan jag klippte kolhydraterna och gick ner i vikt var jag fånge i mitt aktiva beroende, allt handlade om att få i mig sötsaker. Men även när jag gått ner 20kg och åt bra, satt jag fortfarande fast. Allt handlade om vad jag fick och inte fick.
När jag läste boken var det som om någon lossade mina knutar som jag var fastbunden i. Sakta men säkert kunde jag börja röra på mig, jag fick svängrum. Jag fick luft i lungorna. Jag gick till att leva ett liv i befrielse, tillfrisknande och abstinens. Den resan har jag bara påbörjat, men det känns redan som två olika universum, då och nu. Boken öppnade dörren för det.

4 kommentarer:

Annette sa...

Halloj, har köpt Måbra med boken, funderar på hur jag ska läsa den? Från pärm till pärm eller lite huller om buller..... tips o råd mottages tacksamt, har följt din blogg ett tag o tror jag hamnar i fack 2, men det är jobbigt nog....tack för bra blogg om en stor sanning, kram Annette

Gunilla Sahlin sa...

ANNETTE - tack för din kommentar. Jag läste från pärm till pärm och det gav mig informationen i "rätt" ordning, i den ordningen som Bitten lagt upp boken. Det fungerade jättebra för min del. Kul att du följer bloggen! Det är ibland lätt att bara fokusera på grupp 3 som ett problem, men även 2orna har naturligtvis sina tydliga, konkreta utmaningar som behöver tas om hand. Genom att läsa boken är jag övertygad om att du kommer hitta verktyg som hjälper dig leva abstinent och tillfrisknande från din grupp2-utmaning. Lycka till och varmt tack för din pepp! Kram G

Anonym sa...

Jag undrar lite över hur du kom över det där med vad du fick och inte fick-tänket. Så är det för mig. Jag begränsar mitt sociala liv för att jag inte kan äta som dem och därför inte vill/kan komma över på middag, gå och fika/sova borta en helg m.m.

Jag läste Sockerbomen för ett par veckor sedan och känner så igen men kände mig efter den ännu mer låst. "Nu måste jag leta efter modifierad stärkelse i all mat med, förutom kolhydrater och socker". Rensade kylen och ställde in två middagsbjudningar.

Vore bra att få din syn på hur du kan leva mer fri nu med alla dessa regler, det skulle hjälpa.

Tack för en bra blogg!

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för din kommentar! Tid tar tid. Och det tar tid att tillfriskna. Det är något som vi aldrig kan sluta med, men det sker i olika faser. Som "ny-nykter", alltså om det inte var alldeles så längesedan du använde drogen senast är du "nykläckt". Sårbar, skör, osäker, svårt att stå på egna ben etc. Då är "jag får inte" det som präglar våra tankar. Och det är en form av försvar för att inte utsätta dig för situationer som blir utmanande. Men ju längre du lever i tillfrisknande (med allt vad det innebär av verktyg som du använder dagligen) desto starkare blir du, och desto tryggare kommer du att känna dig. Trygg är inte samma sak som att inte behöva aktivt jobba med sitt tillfrisknande, det kommer du behöva göra varje dag. Men det tar sig olika uttryck. Mitt främsta tips till dig nu är att direkt ansluta dig till ett tolvstegsprogram, om du inte redan är med i en sådan gemenskap. Att börja arbeta i stegen med ditt beroende är nyckeln. Tack för uppmaningen att skriva mer om detta, det kommer inlägg framöver. Lycka till och KRAM.