onsdag 23 mars 2011

Snart kommer glassäsongen


Solen strålar, snön börjar smälta bort, dagarna blir längre. GB skyltar tydligt med sin reklam för årets nyheter. Nyheterna testas i olika media och får stort redaktionellt utrymme. "Hjälp" tänker många av oss, hur ska jag klara av den här sommaren?
Själv har jag inte ätit en glass på tre år, och när jag tänker på det känns det osannolikt underbart. Tidigare, när jag var aktiv i beroendesjukdomen kunde jag äta fem sex glassar om dagen, utan problem. Favoriten var Daimstrut. Allt på en gång, socker och fettchock, choklad, nötter och kola.
Mitt viktigaste verktyg är inte att tänka "aldrig mer". Jag har försökt med det och det fungerar inte. Istället använder jag mig av den enkla formeln "jag kan äta vad jag vill, när jag vill (hur många glassar jag vill) men inte idag." Och om en hel dag känns för långt som perspektiv går det att tänka "men inte före lunch" eller " inte den här timman".
Det är med glass som med barnvagnar. När ett par väntar barn och ska köpa barnvagn ser de helt plötsligt barnvagnar överallt. Huvudet är inställt på produkten och då öppnas ögonen för hur mycket man faktiskt exponeras mot just barnvagnar.
Eftersom våra hjärnor inte förstår negationer - exempel: tänk INTE på en gul elefant (500 kr på att du såg en gullig gul elefant framför dig=) - så finns det en risk att du startar igång cravings och sug efter glass genom att kämpa med att aktivt försöka att INTE tänka på glass (eller godis, eller cigaretter, eller tv-spel eller vilket utlopp du nu har).
Glass behöver bli en ickefråga för oss beroende. Hur gör man då?
Jag brukar vara ännu mer försiktig med att gå in på Pressbyrån/7Eleven eller liknande kiosker där 90 % av allt är produkter jag inte kan äta, under våren eftersom jag vet att alla glassbolag kampanjar stenhårt då. Jag brukar också välja att inte fästa blicken på glassreklam. Att börja råstirra på GBs reklam bara för att INTE köpa, fungerar inte. Hjärnan förstår inte "INTE".
Samma sak på ICA eller Coop när jag ska köpa frysta bär som ofta ligger i samma frys som glass och frysta tårtor. Jag vet om det och behöver inte fästa blicken på de produkter som jag inte ska köpa. På så sätt startar jag inte igång mitt beroendecentrum i hjärnan som har kontakt med reptilhjärnan och som vill skicka impulser av gammal vana "det där måste du köpa annars dör du", på ett primitivt plan som ett primärt behov, lika starkt som att jag måste äta och sova.
Jag får aldrig underskatta inte min beroendehjärnas förmåga att kasta mig tillbaka och jag får aldrig överskatta inte min förmåga att klara av "att äta en liten bit". Det är min manipulativa del av beroendesjukdomen som vill fälla mig.

PS. Min nya header är gjord av Jens på Communicatering och bilden har Olle Sporrong tagit. Tack! Och tack till "Annot" för tipset till dagens inlägg.

11 kommentarer:

Johanna sa...

Jag har uppfunnit en hemmagjord glass till 3-åriga dottern som hon får på lördagar numera.

3 dl vispad grädde
300 g halvfrusna bär, hallon eller jordgubbar
3 ägg

Vispa ihop och frys i små former med pinne.

Grädden kanske inte funkar för mig som har 25 års sockermissbruk i bagaget, men för henne är det iaf ett gott alternativ till annat sött!

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - Tack för tipset! Det kan säkert fungera för många. För min del får jag vara försiktig med att skapa desserter som mer eller mindre är identiska i färg och form med något som varit en drog tidigare, eftersom muskelminnet då påminner mig om "vanlig" glass. Men jag ska testa detta, för jag klarar grädde. Kram G

Cecilia sa...

TACK för att du tagit bort bilden med den sockrade munnen. Den var lite svâr att titta pâ ibland utan att bli sugen. Dessutom är det mycket trevligare att se dig än ett främmande ansikte när man läser din blogg.

Stor kram
Cecilia

Smith sa...

Jag gillar också den nya headern och håller med om att det är både trevligare och känns hälsosammare med bilden av dig!

Många nyttiga tankar om att välja vad man fokuserar på i dagens inlägg. Ibland är det verkligen så för mig, att sötsaker är en ickefråga. Valet är enkelt vid de tillfällena, för då är det så solklart att glass och godis inte är för mig. Men så vid andra tillfällen, när det inte riktigt är balans i tillvaron eller när jag slarvat med vad jag ätit eller när jag är i miljöer och sammanhang där jag har svårt att hålla min linje kan den manipulativa delen av min hjärna övertyga mig om att jag ändå ska ta "en liten bit" eller "det är ju ändå inte så farligt".

För mig är det svårast att motstå hembakat. Speciellt om jag bakar det själv, vilket jag gör ibland till födelsedagar i familjen och ibland till knytkalas med släkten. Nu senast undanbad jag mig bakningen inför släktträffen. Det kändes både modigt och ansvarstagande men samtidigt sorgligt och "svagt".

Desiré sa...

Vad snygg sidan har blivit! :) Har du gjort headern själv eller anlitat en designer?

kram!

Gunilla Sahlin sa...

Tack Desiré! Det kanske är i för liten text men det står längst ner i inlägget att det är Jens på Communicatering som gjort designen och Olle Sporrong som tagit bilden =)

Anonym sa...

Intressant inlägg. Har själv gjort en "resa" med glass. För ett antal år sedan upptäckte jag att jag fick problem med uppstötningar varje gång jag åt glass. Fick för mig att jag var laktosintolerant och började med Hyla-mjölk mm och laktosfri glass. Till slut tog jag mod till mig och gick till en läkare för att få ett laktosintoleranstest- som inte visade några "fel" på mig. "Du är frisk på alla sätt", sa farbror doktorn. "Men vad ska jag göra? Jag mår ju dåligt av att äta glass!", sa jag... "Ja, då får du väl sluta äta glass." Svarade han...

Jag har ätit glass efter det - med samma resultat - uppstötningar, springer och spottar i papperskorgar. men ändå åt jag glass en gång till och en gång till.. För jag ville ju så gärna kunna äta det. Men nu har jag inte ätit glass på länge... Och är inte så värst sugen på det heller...

Men jag vet fortfarande inte varför jag inte kan äta glass. Men nu har jag accepterat att jag inte kan i alla fall...


S

Annot sa...

TACK för det här inlägget!
Jag måste verkligen öva på det här med "inte den här dagen/timman".
Kram!

Gunilla Sahlin sa...

S - tack för din kommentar. Härligt att sluget släppt mer. Ibland får vi inte svar på alla frågor. Jag tycker att det är frustrerande ibland, men till slut är det bäst att släppa det, precis som du gjort.
ANNOT - tack själv1 Håller tummarna för dig. Kram till er båda. /G

Hana_Caena sa...

Bra inlägg.. nått som tål att tänkas på, helst då jag ibland vill gå och småäta.
fast försöker hålla mig från glass som tidigare var en stor problematik för mig..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - en dag i taget, det är det bästa verktyget för min del. Håller tummarna.