söndag 27 mars 2011

Skön söndag


Visst, det blev en timmes mindre sömn i natt eftersom det numera är sommartid (var är våren? Kallt i Stockholm/Sörmland idag) men å andra sidan är det här en skön och lugn söndag. Senaste veckan har varit den intensivaste på länge och det känns den här helgen. Sömnbehovet pockar på. Jag har så länge jag minns varit vårtrött. När solen börjar skina mer och dagarna blir längre, blir jag alltid till en början tröttare. Det känns motsägelsefullt. Lite som att min kropp befunnit sig i ide och sakta men säkert börjar tina upp från djupfryst läge. En resa till värmen någon gång under det kalla halvåret har varit tradition och mer eller mindre livsnödvändigt de senaste tio åren, och i år var vi som bekant i Indien. Sol och värme har en stor positiv påverkan på mig. Nu när det är sommartid och kvällen blir ännu längre känns det som att tiden efter jobbet liksom blir mer värd på något sätt.
Från och med imorgon ska jag justera mina menyer en del. Det blir lätt att jag kör på rutin och äter liknande mat till frukost, lunch och middag, kanske 2-3 variationer per måltid, men det blir sällan överraskande. Det måste det naturligtvis inte vara, men jag behöver lite ny inspiration. Det finns en del bra lågkolhydrat-kokböcker och det finns mängder med intressanta recept på nätet. Har du några tips? Vilka är dina favoriter?

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Mina favoriter (just nu) är Anna JD:s fetaostgratinerade fläskfilé i ugn samt Anna Halléns kyckling med bacon och champinjoner i ugn. Mycket gott och lättlagat!

Gunilla Sahlin sa...

CECILIA - Tack för tipsen!