söndag 6 mars 2011

Skön söndag


Jag hade en riktigt trevlig kväll igår, så roligt att träffa människor som jag inte pratat med på ett tag. Det var ju en rafflande tävling igår! Sara är verkligen en dark horse, vilken låt hon har. Daniel Karlsson aka The Moniker går från klarhet till klarhet, det blir intressant att se hur långt han håller nästa lördag. Buffé på artistefterfesten igår, och det gick hur bra som helst. Nu är det en skön söndag och vi ska snart ner till frukostbuffén på Scandic. Historiskt har det alltid varit väldigt enkelt att plocka ihop en frukost enligt min matplan på Scandickedjans hotell. Känner mig trygg inför den här frukosten också.

Det har gått riktigt bra de senaste veckorna, jag är inne i en period där jag sitter lugnt i båten. Jag har inte känt sug på länge och det fungerar bra med matplanen. Det är skönt att inte vara på "slagfältet" hela tiden, utan att ha andningshål på vägen där saker och ting bara fungerar. Men jag vet sedan tidigare att det inte innebär att jag kan sänka gardern. Jag kan inte lämna mina rutiner med verktyg bara för att det går bra ett tag. Det är en trygghet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gunilla, har följd dig varje dag ganska regelbundet nu och vet att du är så nöjd med din matplan. Men jag vet ju att du redan innan det hade gått ner i vikt, åt rätt osv. Vad tror du är skillnaden med och utan matplan? Du visste ju redan innan vad du skulle äta och inte och hade tydligen lyckats hålla dig till det under många år.

/SaKa

Gunilla Sahlin sa...

SaKa - tack för din kommentar. Den största skillnaden för mig med matplan är att jag lägger 70-80% mindre energi i form av tankar, oro och manipulation av mig själv gällande mat, mängder, vad jag ska äta, när jag ska äta och hur mycket jag ska äta. Visst, efter att jag gått ner 20 kg i vikt så har jag mer eller mindre konstant ätit bra, med vissa avsteg under åren. Men jag var inte överhuvudtaget fri. Jag satt med händerna under ändan och tejp för munnen, så kändes det. Jag visste vad jag inte FICK äta. Men varje dag var en kamp och ibland en plåga. Med matplan och våg så lämnar jag över allt av egna alternativ. När jag har ätit min portion så behöver jag inte tänka på mat förrän nästa måltid. Äen om jag åt "rätt" under några år innan jag började med matplanen åt jag på tok för stora portioner, ofta dubbelt så mycket som min man som väger 20 kg mer och är 20 cm längre än jag. Skillnaden är ENORM med vågen. Befrielse. Kram G