måndag 28 mars 2011

Löprunda, makrill och groddar


Skön start på en ny vecka! Jag behöver inte åka hemifrån förrän om en timme, så det blev en löprunda i morgonsolen. Jag mötte gräsänder (vi har mängder av dem i hamnbassängen), svanar, en stolt häger och diverse småfåglar. Inget vilt idag. Jag laddar sakta men säkert upp till Trosa Stadslopp som går av stapeln den 1 juli. Det är långt kvar, både antal veckor och min egen löpform, men jag intalar mig att det viktigaste är att jag försöker springa en gång i veckan ett tag nu för att få igång maskineriet. I vanliga fall tränar jag mest lågintensivt; powerwalks med rusher i uppförsbackarna, simning och styrketräning. Det är skönt att få upp pulsen genom att springa/jobba. Frukosten idag bestod av ett kokt ägg, makrill, några skivor tomat och zuccini, och groddar. Till det en kopp te. Jag brukar sällan köpa groddar, men det kommer nog att ändras, för det är väldigt gott.
Jag har snart tagit mig igenom Andreas Eenfeldts Matrevolutionen. Om du inte läst den så är det ett hett tips, verkligen. Den tar inte upp beroendesjukdomen egentligen alls, men den går till botten med fettskräck, kolesterol, västerländska sjukdomar, margarin och kostråd. Flera områden som påverkar mig som beroende på många sätt. Den är väl värd att köpas.

5 kommentarer:

Vitsippan sa...

Hej Gunilla !
Jag läser allt jag kan komma åt, men det hjälper inte på mig.Har inte ätit kolhydrater sedan i 11 Januari iår.För att försöka bli av med en del överflödsvikt.Går inte ner så mycket i vikt, däremot ihop i cm.Är 68 år och har ett BMI på 29.6.Går på Hälsoenheten här i Södertälje, för att ha någon bakom mig.I morse började jag med stavgång,orkade bara i 42 min.Slutade röka för 2.5 år sedan, därför övervikten och den dåliga andningen.
Brukar få råd av Anne-Marie,Slottets lilla värld.Så nu panerar jag i nötmjöl, det absolut bästa tänkbara.Det där feta äckliga ströbrödet, tänk om jag vetat detta redan i unga år.Fast då var jag smal.och rörlig.Kanske ska prova groddar.Gjorde ett försök,att grodda själv men de möglade.
Jag är nog en "snaskoman"älskar nästan allt godis, men det är ju tabu nu.
Jag kämpar på.Jag är allergisk för alkohol, det slutade jag helt med 12/9-07.Tänk så mycket socker det består av.
Kanske Du också har ett gott råd att ge, som jag inte redan vet.

MVH.Marie-Louise

Magdalena sa...

Vitsippan: bra jobbat. JAg panerar fisk i Fiberhusk - blir så knaprigt gott!
Gunill: vad kul med löpningen. Jag kör mest långpass och det är fantastiskt vad kroppen vänjer sig. Förut laddade jag med gröt + mackor i massor. Igår sprang jag 19 km på 2-äggsomelett + 1 avocado! Och hade inte soppatorsk alls!

Gunilla Sahlin sa...

MARIE-LOUISE - tack för ditt inlägg. Mitt tips är att fundera på vilket förhållande du har till mat/socker. Läs gärna inlägget här intill under "Populära inlägg" om tre förhållningssätt till sötsaker. Beroende på vilken grupp du tror att du tillhör, kan du därifrån ta dig vidare. Om du har en beroendesjukdom, behöver du ta itu med det. En tolvstegsgrupp är mitt bästa tips. Lycka till!
MAGDA - 19 KM!!?? Det är galet långt..Jag springer 6,5 km och är helt slut. Men men, jag kommer snart igång. Lycka till i Prag! Kram till er båda. G

Johanna sa...

Jag testade att marinera fisken i ägg, fiskkrydda och citron innan jag rullade den i sesamfrön. Det blev riktigt smakrikt! :)

Dessutom har jag alltid en burk groddar på tillväxt i diskstället. Tar en ny sort vid varje groddning: alfalfa, mungbönor, linser etc. Jag använder en SPAGETTI-Burk (Se där, den kom till användning den också efter jag lagt av med all pasta!) Den är vid i öppningen och idealisk för groddning! Det är jätteviktigt att man sköljer noga varje dag och inte har för svalt.

Jag har även provat att odla ärtskott och solrosskott i hushållspapper + lite mull på en tallrik. Det blir jättebra och ger det lilla extra lyxet till en måltid!

Att grodda själv är dessutom löjligt billigt och då har man nyskördat året om :)

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - tack för tipset! Jag är i kast med att odla lite i fönstret, tänkte satsa på krasse, persilja och gräslök. Ska ta mig en titt på groddar också=) Kram G