tisdag 29 mars 2011

Lågkolhydratrestaurang


Den här våren går jag en utbildning på IHM Business School parallellt med min företagsverksamhet. Det är väldigt inspirerande, utmanande och utvecklande. Jag har drömt om att kunna plugga affärsekonomi på högre nivå i flera år och äntligen fanns det möjlighet för mig att ge utrymme för studier. Jag är på IHM 6 timmar varje tisdag och lägger ungefär lika mycket tid på att läsa kurslitteratur och lösa uppgifter.
Den här terminen handlar det om att analysera en verksamhet ur nuläge, snar framtid och långsiktig utveckling. Vi gör en reflektionsuppgift om vår egen verksamhet/avdelning parallellt och det är precis vad jag behöver för mitt eget företag. Jag har aldrig behövt skriva en affärsplan, det har snurrat snabbt från starten för snart tio år sedan.
Ett företag har olika affärsområden och mina primära är övergripande projektledning/exekutivt producentskap och föreläsningar.
Jag är i kast med att starta ett till två affärsområden ytterligare och får god hjälp av IHM.

En sak som slagit mig sedan jag började med lågkolhydratkost är avsaknaden av renodlade restauranger som enbart har logkolhydratkost på menyn. Det finns ett otal restauranger med "GI-alternativ" med varierad genomtänkthet, men jag har inte ens hittat en renodlad GI-restaurang.
Med tanke på undersökningen som kom igår, som visar att 23 % av svenskarna äter "åt lågkolhydrathållet" och 5 % äter strikt lågkolhydrat, så borde det finnas en marknad. Om inte annat så till en början i storstadsregionerna.
Jag själv är långt ifrån en gourmetkock, jag började lära mig laga mat först när jag lade om kosten som vuxen. Men jag tror på idén och jag kan se mig själv investera i en sådan affärsidé i framtiden, om förutsättningarna ser trovärdiga ut.

Tänk - kanske en lågkolhydratkedja som om några år konkurrerar ut snabbmatsalternativen, på alla plan; kvalitet/smakupplevelse gällande mat, centrala platser, hög servicegrad, trevliga lokaler, och prisvärt. Kanske är det möjligt?

6 kommentarer:

Cecilia sa...

Âh vilken underbar idé! Hoppas att den blir verklighet snart. Jag är innerligt trött pâ att behöva leta alternativ till alla mackor och kanelbullar när jag är ute och reser. Det vore trevligt med andra alternativ än nötter, latte och hamburgare med bortslängt bröd...

Gunilla Sahlin sa...

CECILIA - ja, jag tror mycket på idén, det finns mässor med möjligheter och styrkor. Vi får se vad som händer. =)

Catherine sa...

JA! Gör det! Har tänkt samma tanke, men inte så långt som till att förverkliga det... Det är verkligen löjligt svårt att hitta bra lågkolhydratsalternativ, särskilt på "snabbmatsfronten". Do it!

Gunilla Sahlin sa...

CATHERINE - tack för din kommentar.=) Jag är sugen på att börja skissa på tanken, vi får se vilka windows of opportunities som öppnar sig. Kram

Bertil LInd sa...

Min dröm är en restaurang som delvis jobbar som skola för utbildning av amatörer och proffs som vill lära sig lågkolhydratkost. Låt oss anta att ca 4 pers av kökspersonalen jobbar/utbildar sig gratis på ett rullande schema om en månad. Kockar och amatörer bidrar till att restaurangen kan vara konkurrenskraftig i priset och tar naturligtvis med sig kunskaperna tillbaka till sitt vanliga jobb resp. hem till sin familj. Kan det vara en bra idé?

Gunilla Sahlin sa...

BERTIL - det låter definitivt som en bra idé. Jag är övertygad om att marknaden är redo och bred nog för att kunna starta framgångsrika verksamheter.