fredag 4 mars 2011

En tredjedels recension


Jag vet att väldigt många redan köpt och läst, men det är alldeles för få. Jag själv började läsa för några dagar sedan och har stora problem att lägga den ifrån mig. Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Vilken bok! Genom ett språk som den stora massan förstår, utan att ge avkall på fakta och källhänvisningar, ger Andreas bilden av historien (det är den delen av boken jag hunnit läsa hittills) med ett helt nytt ljus. Mycket av det jag känt till lösryckt från olika håll, väl underbyggt och sammansatt till en bok. Vilket verktyg! De första sidorna i kapitel 5 "Viktnedgång utan hunger" som behandlar kalorijakten, att fettcellerna är aktiva. SÅ intressant. Och den briljanta passagen "Du går inte upp i vikt för att du äter för många kalorier. Sambandet finns där, men orsaken är den motsatta. Du äter för många kalorier för att du går upp i vikt." Och delen som beskriver hur fiber inte behövs om kolhydraterna inte är så dominerande i kosten. Hur sjukvården rekommenderar föräldrar att gå från bröstmjölk (= hög andel mättat fett) till att helt försöka utesluta mättat fett och ersätta med annat (kolhydrater?). Jag tänker på alla barnfamiljer som lyssnar och följer dessa råd. Den här boken borde vara obligatorisk i föräldragrupper och i biologiklasser på högstadiet. Den borde vara obligatorisk som kurslitteratur på alla sjukvårds- och läkarutbildningar. Det borde vara ett kriterium att ha läst den för att få arbeta på Livsmedelsverket eller Socialstyrelsen.

Jag gillar tonen i boken, trenden har vänt. Revolutionen har börjat. Jag har redan anslutit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är också helt fast i boken och kunde inte lägga den ifrån mig. Bläddrade mellan kapitlen och sög i mig av allt som stod där, återstår att hitta ett bra sätt att förmedla det vidare för jag tror stenhårt på hans teorier.

Läser för övrigt din blogg med stor behållning, sockerberoende som jag är :-)

//Veronica

Gunilla Sahlin sa...

VERONICA - tack för din kommentar! Ja, jag håller verkligen med. Jag tycker att jag får bra argument och tips på hur det enkelt går att förklara vissa delar som är centrala i lågkolhydrat kost. Och även den rena faktan om hur forskningen gått till är ju solklar. Tack för pepp, härligt att du hittat hit! Kramar G