onsdag 30 mars 2011

En sjukdom - flera utlopp


Jag skrev om det den 12 december men vill påminna mig själv. Beroendesjukdomen är en. Utloppen flera. Det förenar mig med en stor massa av människor som på olika sätt varje dag lever med sin sjukdom. Flera av oss lever numera i tillfrisknande och har ett mer avslappnat förhållningssätt (not, inte att misstolkas som slarvig/inkonsekvent/förslappad) till beroendet. Vi har fått verktyg för att varje dag leva abstinent och njuta av livet och allt det erbjuder.
Forskning pekar på att en tredjedel av Sveriges befolkning har markörer för beroende. En annan tredjedel har markörer för ett skadligt bruk. Sista tredjedelen är befriade. (Läs mer om de tre olika förhållningssätten här.)
Om nu var tredje person jag möter är som jag, förlorat beroende i en sjukdom som är dödlig och progredierande, så innebär det att vi har något viktigt gemensamt. Men mindre än 5 % av den tredjedel som är beroende känner till sin sjukdom och jobbar aktivt med att tillfriskna från den.
Det finns alltså ett stort antal beroendesjuka, och ett ännu större antal anhöriga till dessa som fortfarande lever i mörker och okunskap. Och att vara en, eller leva med en aktiv beroendesjuk är ingen dans på rosor. Alla som varit eller är i den situationen vet. Skam, skuld, ilska, förtroendekris, förakt, besvikelse. Till slut - immunitet mot känslor. Eller det är i alla fall så det kan kännas.
Tänk om bekämpningen av beroendesjukdomen, oavsett utlopp, kan få vara en del av matrevolutionen som nu breder ut sig över vårt land. Det metabola syndromet påverkar oss nämligen i större grad än vad vi tror. Jag tror att det påverkar en beroendesjuk oavsett utlopp, och att det metabola syndromet också helt enkelt kan vara en effekt av beroendesjukdomen på samma gång.
Det är enkelt, lite för enkelt, att säga att allt löser sig med lågkolhydratkost, i alla fall när det kommer till oss beroendesjuka. Vår "medicin" innehåller mer än en förändrad kost. Vårt tillfrisknande innefattar en biokemisk reparation och ett andligt tillfrisknande. Det innebär att släppa kontrollen och återta den på samma gång. Det fungerar. Välkommen in i gemenskapen.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Att ha insett att jag är en beroendeperon har verkligen fått alla bitar att falla på plats i mitt livspussel. Jag har aldrig använt nikotin, alkohol eller narkotika så jag har inte fattat att jag ändå hållit på med droger praktiskt taget hela mitt liv. Honung - Träning - Pasta - Uppmärksamhet - Stress..

Men det gäller att vara uppmärksam på sig själv eftersom beroendet ständigt byter skepnad. Nu märker jag att jag har lätt att fastna på internet, så jag har bestämt att försöka begränsa mitt datoranvändande till ett par dagar i veckan. Jag antar att man måste styra in sitt beroende på något som är hälsosamt. Just nu är jag ganska maniskt intresserad av detta med sockerberoende, och något som har väckts i mig är intresset för matlagning. Nyttig, socker- och mjölfri matlagning. Jag får försöka punda på det framöver :)

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - tack för ditt inlägg. Du kommer att fortsätta att byta utlopp till du tar tag i grundproblematiken - beroendet. För att kunna göra det behöver du hjälp. Tolvstegsprogram finns över hela Sverige och även telefonledes. Bitten Jonsson har en fantastiskt grund/intensivkurs för beroendepersoner föera gånger om året. Välkommen in i gemenskapen av tillfrisknande. Kram G

Johanna sa...

Jag har läst tolvstegsprogrammets grundprinciper. Är det alltså möjligt att bli fri från beroendet!? Eller är det så att man ska "inte hava några gudar" förutom just Gud, i den skepnad som passar just "mig"? Med andra ord, det är Gud man ska punda och ingenting annat!? Det kan jag köpa i så fall faktiskt.. Tack för din vägledning! Jag är väldigt glad att jag hittat till din blogg :))

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA-tack för ditt inlågg. Beroendesjukdomen är kronisk, men du kan leva "symtpmfri" genom aktivt tillfrisknande. Då "pundar" du inget. Håller tummarna. Kram

Johanna sa...

Det låter nästan för bra för att vara sant!:) Men jag ska absolut försöka mig på 12-stegsprogrammet! En fråga på vägen.. hur närmar man sig Gud? Vi har ett ganska svalt förhållande tyvärr ;) Jag vill gärna har råd! Kram till dig och dtack!

Gunilla Sahlin sa...

Du kan maila mig på gunilla@masterplanproductions.se så fortsätter vi där. Kram G