tisdag 15 mars 2011

En global revolution


Jag är fortfarande inte helt igenom boken Matrevolutionen, men snart så. Om du inte redan läst så gör det, det är verkligen ett starkt tips. Igår lanserade Kostdoktorn Andreas Eenfeldt, författare till boken och mannen bakom Sveriges största hälsoblogg (passerade 7 miljoner besök här om dagen) sin engelska version av bloggen Kostdoktorn; "DietDoctor.com".
I boken berättar Andreas om hur Sverige ligger i framkant när det kommer till att vända trenden. Vi blir inte fetare och fetare i Sverige längre, det verkar som att trenden stannat upp och kanske i bästa fall är på väg nedåt igen. Hur då? Lågkolhydrat-livsstilen har fått ordentligt fäste, så till den grad att det börjar synas i statistiken.
För de av oss som på olika sätt är engagerade i lågkolhydrat/beroendefrågorna i Sverige kan det kännas tvärt om ibland, att myndigheter, vårdinstitutioner, politiker och industri verkligen inte är särskilt progressiva när det kommer till dessa frågor. Då är det bra och inspirerande att få ett fågelperspektiv och se att det VISST händer massor på området. Jag hoppas att Matrevolutionen inom kort släpps på engelska också, det känns mest naturligt nu när den engelska versionen av bloggen kommit.
Själv funderar jag på om min kommande bok skulle göra sig bra på engelska. Det vita begäret är ju globalt och jag tror inte att min resa är särskilt nationellt bunden. Kanske titeln "White Desire" kommer att finnas tillgänglig om några år. Det vore något det.

Inga kommentarer: