torsdag 31 mars 2011

En bra torsdag


Idag ska jag föreläsa på en yrkeshögskoleutbildning med inriktning TV-produktion. Det är den andra inspirationsföreläsningen om ledarskap och förra gången var riktigt trevlig. Det finns två klasser på utbildningen och båda är med. Att föreläsa är en del av mitt företags verksamhet och det är utvecklande att få göra det. Framför allt är det Ky/Yh-utbildningar (kvalificerad yrkeshögskoleutbildning) för vuxna, i lite olika sammanhang. Jag lade om riktningen för mitt företag något mellan 2010/2011, när jag gick från att ha några få stora kunder till att ha fler kunder på färre timmar. En av anledningarna var att jag ville skapa utrymme för att föreläsa mer, ett affärsområde som jag nu utvecklar ytterligare. Jag anlitas för att prata om projektledning, ledarskap, time management, gruppsykologi och andra relaterade ämnen. Även om det blir en del metoder och figurer så betonar jag mer den personliga utvecklingen och psykologin i ledarskap. Visst är det bra att lära sig formler och staplar, men om studenten inte får med sig innehållet, mjukvaran, förståelsen för olika ledarstilar och hur vår mentala status påverkar oss hur professionella vi än är, så blir det fattigt och teoretiskt utan verklighetsförankring.

Jag håller på att utveckla föreläsningsserien om ledarskap med att inbegripa beroendesjukdomen. Eftersom var tredje person har markörer för beroende, och ytterligare en tredjedel har har markörer för ett skadligt bruk, så är det mer regel än undantag att det finns beroendesjuka på arbetsplatser, i projektgrupper, hos kunder och i övrig närhet. Det som händer hemma hos den mest lojala av medarbetare kommer att färga av sig på jobbet, oavsett hur mycket personen i fråga kämpar med att hålla skenet och gaistern uppe. Som utbildare av framtida ledare och medarbetare vill jag informera om det. Jag är inte färdig med konceptet men jag ska testa att beröra ämnet idag för att se vilken respons det har.

Inga kommentarer: