måndag 14 mars 2011

Effektivitet


Idag jobbar jag hemifrån. Jag tycker mycket om att göra det mellan varven, jag blir mer effektiv och hinner samtidigt med bra saker på hemmaplan som att till exempel tvätta parallellt med att sitta på hemmakontoret. Jag är inne i en period där jag ska sätta årets aktiviteter i företaget, vilka projekt jag ska jobba med och hur jag ska lägga upp det. En del är redan klart, och en hel del är i pipeline. Det är spännande och precis som jag vill ha det. Jag gillar att arbeta med flera kunder parallellt och nyttja synergierna i det.
Det är nyttigt för mig att mitt i den här processen gå på IHM Business School och genom riktigt bra föreläsare och workshops få tips på vägen hur jag kan lägga upp min affärsverksamhet. Min utmaning, som säkert så många andras, är att varken ta på mig för mycket eller för lite. Som konsult har jag inte råd att säga nej för ofta, och jag har inte heller råd att underprestera i ett projekt. Den utmaningen gillar jag och jag blir bättre och bättre på att hitta balansen. Så har det inte alltid varit. Tidigare perioder har varit enormt intensiva och jag verkar inte ha någon egentlig övre gräns för hur mycket jag kan jobba under vissa perioder. Hösten 2007 jobbade jag motsvarande 240 % och pendlade mellan tre städer, varje vecka.
Jag börjar mer och mer tro att workoholism är ett andra utlopp för min beroendesjukdom. Och på samma sätt som jag tog tag i sockerproblematiken innan jag egentligen kände till beroendesjukdomen så har jag redan börjat hantera jobberoendet innan jag egentligen förstod att det kan ha med min beroendesjukdom att göra. Jag jobbar betydligt mer balanserat (=betydligt mindre) nu för tiden, och upplever mig samtidigt mer effektiv. Jag har fått andra perspektiv på tillvaron; jobb och prestation på uppdrag är inte det enda som betyder något. Att börja odla fritidsintressen och prioritera att stänga av jobbet mer än tidigare efter kontorstid har gjort en tydlig skillnad och det är jag tacksam över. Framgång för mig är = balans. Balans på alla områden är det jag strävar efter.

Inga kommentarer: