onsdag 2 mars 2011

Allt är svart


Sorterade lite i min garderob igår förmiddag. Vi har en liten, men väldigt funktionell "walking-closet" i vår lägenhet och det är så praktiskt att kunna gå in i rummet där kläderna hänger. Jag har en fix idé om att mina kläder ska hänga i färg- och nyansordning och det fungerar oftast. Skjortorna hänger för sig, men också de i färgordning... Jag vet inte om det har något med min projektledarådra att göra, eller om jag kompenserar kontrollförlust på vissa områden genom att ha överdriven kontroll på andra. Nu för tiden har jag ju börjat att lära mig hantera kontrollförlusten gällande maten/sötsaker och det påverkar även andra områden positivt.
Det slår mig att ungefär 70 % av alla mina kläder är svarta. Resterande 30% kan grovt delas in i 15% grått/brunt/beige/diskreta nyanser, 10% vitt och 5% starka tydliga färger. De vita har jag oftast under något mörkt/svart. Typ en skjorta eller top.
Jag tror inte att jag är särskilt ovanlig, men jag måste ändå analysera varför jag valt den här uppdelningen av färger. Jag vet att när jag vägde 20 kr mer än jag gör idag, så var svart enda möjligheten att fortsätta leva i lögnen att jag inte alls var särskilt stor, och att det var kläderna i butiken det var fel på, med väldigt små storlekar. Jag var ju absolut inte en 46:a, jag var ju en 38-40 i min egen värld. Men min värld stämde inte överens med den globala textilbranschens mått. Det svarta dolde, gömde och förbättrade i alla fall marginellt.
Kanske sitter det fortfarande i. Trots att jag hört (när jag väl vågat mig på en skarp färg) att jag passar i starka färger, särskilt rött och gult, så är det som att jag är helt invand med att välja svart/neutralt.
Jag vet inte om det finns ett uns av "jag vill inte sticka ut ur mängden för mycket" i det hela också. Det vill jag inte att det ska göra. Jag vill gärna visa karaktär, och sätta avtryck. Jag vill att de människor jag träffar ska komma ihåg mig, och jag vill komma ihåg dem. Kanske är det dags för utveckling gällande kläder och färger. Kanske ska den här våren kopplad till färg för min del. Jag ska göra ett försök att bära mer färgstarka kläder.

PS. Som du ser på bilden har jag idag vågat mig på en mörk petroleum-skjorta och svart väst med mörka jeans..... Återkommer =)

Inga kommentarer: