tisdag 8 februari 2011

Utbildningsstart - del av en ny grupp


Idag ska jag börja på en IHM-utbildning som heter "Business Management". Varje tisdageftermiddag till och med maj är det lektioner. Denna terminen utgör en fjärdedel av en DIHM - Marknadsekonom, och jag har valt inriktningen ekonomi. IHM har flera inriktningar; marknad, ledarskap, projektledning och ekonomi. Jag befinner mig i ett skede i mitt yrkesliv där jag har behov av att stärka den affärsmässiga och strategiska ekonomiska kunskapen, för att vara bättre rustad inför befintliga och kommande projekt. Det ska bli väldigt, väldigt spännande att få sätta sig på skolbänken igen och vara student, om än på deltid. IHM bygger flera av sina utbildningar på att de som studerar är yrkesverksamma samtidigt, något som passar mig perfekt.

Dagens första lektion innebär också en ny grupp som jag ska bli en del av. Vi är en stor klass som kommer att delas in i halvklass. Eftersom vi är i skolan mellan 14.00-20.00 så kommer jag att ha med mig matlåda med middag varje tisdag. Det är alltid lite speciellt att komma in i en ny grupp som man ska umgås med på en viss nivå under en längre tid. Det är spännande att möta nya människor från olika sammanhang, men det är också en något bräcklig promenad i ovisshet för mig innan jag känner mig trygg. Det är fullkomligt normalt, vi fungerar så som människor. Tidigare erfarenheter säger mig att jag ska vara rak och ärlig gällande min beroendesjukdom från början, om frågan kommer upp. Jag har alltid varit mest förtjänt av att informera min omgivning. På så sätt gör jag dem till passiva positiva gisslan, eftersom jag inte kan falla tillbaka i aktivt beroende inför dem, om de vet att jag inte äter kolhydrater. Jag kommer inte heller att behöva ursäkta mig när det bjuds på fika, eller något ska firas etc. De vet från början vad som gäller. Vi får se när tillfället ges, men jag skulle tro att det kommer att bli inom de kommande veckorna.

Inga kommentarer: