onsdag 16 februari 2011

Unik bränsleblandning - att våga gå över gränserna

Det finns en mängd "detta-kommer-att-förändra-ditt-liv"-dieter och metoder att botanisera bland. Särskilt populärt är det inför och efter jul och nyårshelgerna, eller innan och efter semestern. Men de senaste åren känns det som att det är ett konstant behov från marknaden (alltså vi konsumenter) att bli matade med dessa dieter och metoder, eftersom det är en strid ström av omslag på tidningar och annonser med fokus på hur just du ska gå ner fem kilo på tre veckor, eller fyra cm smalare på bara 3o minuter. Vissa av dessa uppmaningar känns helt ouppnåeliga och tagna ur luften för att sälja lösnummer. Andra är bättre underbyggda med exempel på "riktiga" människor som testat just den utvalda metoden och lyckats, framgångsrikt. Just dessa vanliga människors framgångssagor verkar vara extra motiverande för oss att ta tag i våra egna liv.

Att jag äter lågkolhydratkost är det nog ingen som läser den här bloggen som missat. Det finns flera metoder och dieter som utgår från lågkolhydratkost som GI, LCHF, Atkins, etc. De har olika förhållningssätt till fett, protein, mängder, faser och frekvens. Det är lätt att svälja budskapet - att det bara finns ett RÄTT sätt att göra det på. Det gör i sin tur att ganska likartade metoder och dieter kan kommuniceras som att de är helt unika och väldigt olika alla andra alternativ. Detta fenomen är inte proaktivt för lågkolhydratrörelsen i stort - det blir som inbördeskrig eller gruff inom det egna laget, medan motståndarna (du får själv lägga in vilka du vill) står och tittar på och i värsta fall hånar "vårt" lag eftersom våra interna meningsskiljaktigheter tar all energi. Det yttre hotet, om jag får kalla det så, får i vissa lägen härja fritt medan vårt lag är fullt upptagna med smådetaljer som inte är så väsentliga i det stora hela, som den energi och tid den tar i anspråk.

Vi är unikt sammansatta som människor och vi har en unik bränsleblandning. Olika delar av lågkolhydratrörelsen fungerar för olika typer av människor. Men i det stora hela, de stora penseldragen är liknande för alla. Jag tror att det är viktigt att vi konsumenter hittar vår väg genom djungeln av metoder och tips. Allt fungerar inte för alla. Du måste hitta vad som fungerar för dig.

Inga kommentarer: