tisdag 15 februari 2011

Tre månader - en vana?

Idag är det tre månader sedan jag började med matplanen jag går efter nu. Det innebär att jag väger allt jag äter enligt en plan som jag fått från Marielle Hjälmedala (marielle@valet.se) på VALET. Jag var oerhört skeptisk innan jag började, men redan efter några dagar/veckor kändes det som att mitt liv var förändrat. Läs ett inlägg från december om det här.
För de av oss som har problem att avgöra mängder när vi äter (jag åt tidigare alltid mer än min make både till lunch och middag, trots att jag väder 20 kg mindre och är 15 cm kortare) eller som misstänker att vi äter för ofta, då är matplanen en fantastisk hjälp i vardagen. Jag äter det jag ska och inte mer. Det är inte upp till diskussion eller tanke, jag vet precis när jag ska äta, och hur mycket.
Att planera maten är inte heller svårt alls. Jag har haft med vågen på så väl Grammisgalan som flygplan, tåg och bussar. På restauranger ber jag bara om en extra tallrik och väger det jag ska ha och lämnar resten.
Livet har blivit annorlunda de tre senaste månaderna, och jag är övertygad om att jag klarade jul, nyår och Indien-resan så bra som ja gjorde - just på grund av matplanen.

Inga kommentarer: