lördag 12 februari 2011

Tillför friskdaktorer

Jag vet att jag pratat om det förut, men det tåls att upprepas . En viktig, viktig del i tillfriskandet från beroendesjukdomen, att klara av att leva abstinent, är att kontinuerligt tillföra friskfaktorer. Vilka dessa faktorer är, varierar kraftigt från person till person. Men det handlar om att göra saker som tillför positiv energi, lugn, kraft, inspiration, hälsa, osv. För mig är just att röra på mig en viktig friskfaktor. Jag har förmånen att bo så till att jag har nära både till längdskidåkning, skridskor på fjärden utanför knuten, simhall och gym. Jag prioriterar att träna med personlig tränare en gång i veckan. Visst, det kostar en del, men det ger så mycket tillbaks. Jag avstår hellre något annat för att ha möjlighet att göra det. Det hjälper mig också rent mentalt att hålla maten i schack, eftersom träningen blir meningslös om jag inte tar hand om mig resterande 6 dagar i veckan. Idag har vi åkt längdskidor i strålande sol på vackra vinteråkrar. Jag ska nu om bara en liten stund gå iväg till min grannes butik och mottagning. Hon kombinerar en klädaffär med massage och hon erbjuder floating. Jag har aldrig testat. Jag ska få massage och antagligen även en floatingupplevelse. Massage är en annan favorit-friskfaktor. Jag gillar SPA-konceptets fyra delar; mat, träning, beröring och vila. Alla dessa fyra delar i balans = bra förutsättningar för tillfrisknande.

Inga kommentarer: