lördag 19 februari 2011

Strålande solsken och bilagan GI & Hälsa



Vaknar upp i ett soldränkt vinter-Trosa och det är helt vindstilla. Det är bra det, eftersom det är 15 minusgrader ute...=)
Jag är just nu inne i en fas där saker och ting känns stabilt och bra. Antagligen beror det på att jag upplever balans på mina olika livsdelar; relationen med min man, arbete/karriär, vänner, fritidsintressen, kost, träning, återhämtning/vila och andlighet.
Våra liv består av dessa delar och när de är i obalans märks det tydligt. Oro, rastlöshet, obefogad eller svårdefinierad stress, ibland svårare ångestkänslor, upplevelse av otillräcklighet, rädslor, ilska, aggressioner och tomhet. Obalansen tar sig olika uttryck i oss eftersom vi är olika personligheter. Ibland reagerar vi på sätt som är ovanligt för oss. En person som "aldrig gråter" gråter helt plötsligt floder, en person som sällan tappar tålamodet får ett raseriutbrott som drabbar intet anande familjemedlemmar eller arbetskamrater.
För att det ska gå så långt som till mer eller mindre okontrollerade utbrott eller reaktioner, måste flera av våra områden befinna sig i obalans. Vi klarar av att det stormar på ett eller ett par områden utan att marken under våra fötter skakar. Det är nästan ett normaltillstånd att något område är lite utmanande. Men om för många områden är osäkra på samma gång blir hela vår tillvaro otrygg och det tar på krafterna.

Så när jag nu upplever en djupare balans än jag känt på riktigt länge, är det naturligtvis en härlig känsla som jag vill vila i och njuta av. Det gör jag. Samtidigt får jag inte släppa garden vad gäller min beroendehjärnas manipulativa vilja att leda mig till fördärvet. Det vill den alltid, oavsett hur balanserad jag är. Blixtar från en klar himmel klarar jag mig utan och jag påminner mig själv om mina verktyg för att en dag i taget, varje dag, välja tillfrisknande.

PS. Den 29 mars är jag med i Expressens bilaga GI & Hälsa.

2 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Vad skönt det låter! Själv har jag för närvarande obalans på alla plan, tror jag...

Så när du berättar om det, kommer jag till insikt, och fattar bättre, varför det är som det är, antagligen är som det är! Då får man plötsligt verktyg! Tack <3

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTETS LILLA - varmt tack för ditt inlägg. Härligt att det kan få vara ett verktyg. Ett tips är att försöka formulera ner hur du tycker att det är idag, på respektive område. Och skriv ner hur du skulle vilja att det var. Då kan du se aktuell status och målbild. När du har det nedskrivet är det enklare att hitta vägar från det aktuella läget till din målbild. (Kom ihåg att vara realistisk och djärv samtidigt. Målet ska gå att nå, men får gärna vara en positiv utmaning. Lycka till! Kram G