tisdag 8 februari 2011

På väg hem

Jag är helt slut. I eftermiddag/kväll har vi haft första utbildningstillfället på IHM Business School, och det känns jättebra. Väldigt många intryck. 80 personer i klassen, 40 personer i "halvklass". Spännande människor med intressanta bakgrunder och positioner. Det gick bra att äta medhavda matlådan, det var några andra som också hade med sig. Det var lite tidigt att äta middag kl 16.30 vilket känns nu, när jag sitter på bussen på väg hem snart halv nio. Jag har ett mellanmål kvar att fördela idag, så det blir lagom med något litet nu när jag kommer hem. Det fanns inget naturligt tillfälle för mig att berätta om min beroendesjukdom idag. Vi är så många, och det är svårt att överblicka allt. Jag känner ingen brådska, och inte heller något hot. Skulle någon vilja bjuda på något som inte jag äter, får jag adressera det då.

Jag kunde inte hindra mig själv från att tänka på statistik, där jag satt i klassrummet. Utan att ha exakta siffror, så finns det mycket att säga om en grupp med 80 personer. Att det finns ett antal som är som jag, som har en beroendesjukdom. Utloppen ser antagligen olika ut. Alkohol, kanske narkotika, tabletter, socker som jag, spel etc. Det finns de i gruppen som har panikångest. Det finns människor med relationsproblem. Människor med kass självförtroende. Det finns mytomaner. Narcissister och egoister. Det finns de som har stora ekonomiska problem. Statistiskt går det att säga mycket. Och det finns ju mängder med positiva attribut hos mina klasskompisar också. De som är nykära. De som haft ett ekonomiskt superår 2010. Det finns de som är fantastiska mammor och pappor. De som är månadsgivare till Amnesty eller Cancerfonden. De som alltid ställer upp. Jag ser fram emot att lära känna klassen, och kanske komma innan för skalet på någon eller några.

Att jag är helt slut kanske inte enbart beror på 6 intensiva uppstartstimmar på kursen, jag tränade på gymmet med min PT i förmiddags också, och det börjar kännas i kroppen nu. Jag hade en naiv tanke att jag skulle kunna sammanfatta dagens föreläsning på bussen hem, men jag har inte energi till det. Just nu längtar jag bara till sömnens intåg.=)

Inga kommentarer: