lördag 26 februari 2011

Kvalitetstid med syskonbarnen


Är alldeles snart framme hos min syster och längtar efter att få krama om hela familjen. Jag har två bedårande syskonbarn som betyder väldigt mycket för mig. Det här kommer att bli en härlig helg! Jag glömde vågen hemma, så jag fick köpa en ny på vägen. Det är ju alltid bra med en extra i reserv...=) Jag läste en artikel i Aftonbladet idag om "Knarkets ansikten". Intressant projekt i USA som vill få ungdomar uppmärksamma på vad droger kan göra, och att det oftast börjar med "lättare" droger. Jag tänker mycket på beroende som grundsjukdom när jag läser artikeln. Utloppen handlar inte bara om narkotika. Har man en beroendehjärna så har man. Att i unga år exponera sin hjärna för droger oavsett slag öker riskerna kraftigt att få en beroendehjärna, om man inte hade det innan. Risken med artikeln i AB är att "vanliga" människor inte tar till sig budskapet, utan slår ifrån sig med att det är knarkare som artikeln handlar om, människor de inte känner igen. Sanningen är att liknande bildexperiment skulle kunna tas på beroendepersoner med andra utlopp, med antagligen liknande resultat.

Inga kommentarer: