måndag 28 februari 2011

Hoppa hopprep


Jag har inte gjort det sedan jag var barn, faktiskt. Men efter tips från min personliga tränare är nu ett hopprep inköpt och jag har börjat testa. 15 minuter om dagen tyckte PT:n var en bra start och jag vet inte om det är jag som är brutalt otränad på just hopprep, eller om han tog i lite för att puscha mig, men jag pallar inte mer än drygt 5 minuter i ett sträck. Sen är ju tekniken inte helt enkel längre! Jag gör inte dubbelhopp utan ett hopp för varje "sväng". Jag har inte testat med pulsmätare än, men det känns i hela kroppen att det ger ett ordentligt flås. Bra hemmaträning! Jag har fått för mig att jag ska springa Trosa Stadslopp den 1 juli, och då gäller det ju att få igång konditionen på allvar.

Det är något som händer i kroppen när det blir ljusare ute. Jag tycker att det blir enklare att träna och vara aktiv. Självklart blir det det i takt med att det blir varmare, men det är fortfarande mest minusgrader hemma. Ljuset gör att det blir ok på något sätt. Att det fortfarande kan vara ljust när jag kommer hem från jobbet gör stor skillnad. Det är kanske motsägelsefullt men jag har alltid varit vårtrött. Ljuset borde pigga upp, och på ett sätt gör det det, men jag blir också ovanligt trött och får under en period större sömnbehov. Det brukar jämna ut sig fram i april/maj. Men det är häftigt att konstatera att jag sedan jag började äta lågkolhydratkost inte alls har samma svägningar på våren som tidigare. Vissa dagar är det tufft (fortfarande) att inte kunna "lösa" tröttheten med att äta sötsaker, vilket var rutin förut. Men vinsterna så långt är så många fler och jag vill aldrig, aldrig tillbaks.

4 kommentarer:

Magdalena sa...

Hej! Har du sett att Sockerbomben i pocktform följer med om man köper senaste nuimret av MåBra! Bra eller hur?
KRam och tack igen för en bra blogg, det värmer när jag gå in och läser här då och då!

Gunilla Sahlin sa...

MAGDALENA - tack för din kommentar, och för att du påminde mig om MåBra! Bitten berättade för några veckor sedan, jättekul att boken är med. Tack för varma ord! Kram G

Slottets lilla värld sa...

Instämmer till fullo!
Sötsaker har varit "lösningen" på många dagar när man nästan kunnat somna ståendes! Men vid läggdax, minsann, har man snurrat och vridit och vänt i sängen flera timmar, innan man äntligen lyckats slumra till strax innan väckarklockseländet skräller... till ännu en dag fylld av sötsaker och kaffe för att hålla sig vaken en kvart eller halvtimme till...

Blir också vansinnigt trött nu, den här tiden. Tyvärr. Men i år är jag åtminstone bara trött! Förr om åren har jag dessutom varit deppig, ledsen, sur, grinig, HEMSK helt enkelt.

kramar

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTETS LILLA - tack för din kommentar. Underbart att ditt 2011 upplevs bättre än tidigare år, jag blir så glad för din skull. Jag märker att jag blir något mindre trött om jag regelbundet under dagen går utomhus och andas lite friskluft - kanske kan det hjälpa dig med. Kramar G