söndag 6 februari 2011

Fantastisk vinterdag - dagens tankar


Ett underbart sätt att börja en helgmorgon är en god frukost och en lång powerpromenad. Det gjorde vi idag och det känns redan som att den här dagen blivit så bra den kan.
Just nu fokuserar jag mycket på friskfaktorer. Jag vill tillföra så många friskfaktorer jag kan i mitt liv, det hjälper mig att hålla balans och fokus på mitt pågående tillfrisknande. Promenader, träningspass, meditation, en god bok, att sortera papper eller rensa en garderob. För mig finns många aktiviteter som adderar till mitt tillfrisknande. Min utmaning är att stanna upp och inte göra någonting. Jag är ju projektledare till yrket och gör gärna allt till små eller stora projekt. Min utmaning är att slappna av och bara vara. Jag blir bättre och bättre på det, men i början är det som om det kräver mer energi av mig att försöka att inte göra någonting, än att aktivera mig. Lite motsägelsefullt.=)
Jag märker att Indien-resan verkligen gav mig ny energi och ett lugnare tempo. Jag har fått ladda batterierna och kunnat släppa många av tankarna på jobb och saker som ibland tenderar blockera min kreativa ådra. Jag mår väldigt bra när jag får tänka fria tankar och drömma om framtiden. Vad vill jag, vart är jag på väg, vad är viktigt för mig? Jag har börjat nysta i några nya trådar som det ska bli spännande att se hur det utvecklas. Jag har de senaste fem åren förstått att allt inte handlar om karriär, för mig handlar det om att leva ett liv som jag mår bra av och utvecklas i. Jag vill utveckla sidor av mig som är rent hobbybetonade, eftersom tillfredsställelsen av att se ett intresse utvecklas påverkar hela mig, och ger kraft både in i yrkeslivet och privata relationer. Jag tror inte att vi har vattentäta skott mellan yrkesliv och privatliv, oavsett om det är negativa eller positiva händelser som inträffar i någon av delarna. Vi är EN person och allt som kommer in kommer ut. När jag föreläser i Projektledning eller Ledarskap brukar jag presentera följande ekvation:
FRAMGÅNG = hårt jobb + flyt.
Den som jobbar hårt kommer att få flyt. Du måste ha tur ibland. Vad är då framgång? Vi laddar alla det ordet olika. För mig är framgång balans. Balans mellan yrkesliv och privatliv. Balans med min tid. Balans med maten. Balans i min utveckling. Balans i ekonomin. Balans.

2 kommentarer:

Nelliesmamma sa...

Jag har varit i Stockholm på SM för mina handbollspojkar. Det var tredje helgen i år som jag lever svävande i det blå när det gäller maten.

Det är otroligt svårt att parera maten när man är på turnering och "måste" äta det som ingår i priset s.a.s...

Jag hade den här helgen med mig tonfisk, ägg och majonäs för att parera de värsta svängarna!!

Men när lördagens kväll kom och det serverades lasagne - jag ORKADE inte mer. Jag var så j-a trött på ALLT så jag tog min lasagne och ÅT. Jag passade på att NJUTA av den oxå för jag ÄLSKAR lasagne.

Sen kom han som du kallar för röda hund... om du har ätit lasagne kan du lika gärna äta godis. För du kommer iaf gå upp minst två kilo på det här snedsteget!! Ja, jag är så blåst så jag knallade ner till kiosken och tittade på alla hyllor som man alltid undviker annars...

Om jag äter DET så kommer jag må illa... Om jag äter DET så kommer jag må illa... URK jag vill VERKLIGEN inte ha vare sig godis eller chips...

Jag tog till slut 70%choklad med mint, något som innehåller för mycket socker "till vardags" och det var VERKLIGEN sött. Men inte så jag mådde illa av det. Och jag kände mej så G-L-A-D efteråt, att jag inte fallit platt till marken trots att jag faktiskt åt lasagne.

Nä, jag har kommit långt! Jag är glad och jag känner mej stark!! Jag har dej att tacka för mycket. Du har fått mej att tänka annorlunda. TACK!!

Gunilla Sahlin sa...

NELLIES MAMMA - tack för din kommentar, och grattis till en serie bra beslut. Trots snedsteget med lasagnen lyckades du parera avgrunden. Nu är det bara att resa på sig igen. You fall seven times, get up eight. Så är det hela tiden. Tänk på att röda hund kommer att fortsätta viska i nacken på dig ett tag. HÅll ut. Håller tummarna för dig!