måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag - glädje eller fälla

Idag firar vi kärleken, och visar kanske extra mycket uppskattning till de omkring oss som vi älskar. Den cyniske kanske menar att Alla hjärtans dag precis som jul och påsk, Halloween och midsommarafton bara är en kommersialiserad produkt, långt från ursprungstanken med själva högtiden (i alla fall jul, påsk och midsommar). Hur som helst, handeln gör allt den kan för att få oss att köpa så mycket relaterade produkter som möljligt, och konsumera så mycket relaterade som möjligt. Marabous chokladhjärtan står pallvis på bästa plats på ICA och Coop, rosa-röda skyltar med uppmaningar att visa vår käraste extra mycket uppskattning - allra helst genom choklad och godis - har fullkomligen tagit över på reklamplatserna, i alla fall där jag bor. För de av oss i gruppen sockerberoende som kämpar med abstinensen är mitt bästa tips - tänk en dag i taget. Om det känns för långt, tänk en timme i taget. Du kan äta vad du vill, när du vill, men inte innan lunch. Eller, inte den här timmen. Du är inte ensam. Det finns fler som upplever det du upplever och som gärna vill finnas som stöd för dig. Ett av de bästa sätten att hålla sin abstinens är att prata med andra beroende, att göra service och finnas till hands för någon annan. Det häftiga inträffar, du flyttar fokus från din egen situation (din egen eländighet som det kan upplevas som ibland) och får vara ett verktyg, en hjälp för någon annan. Att flytta perspektivet från mitt själviska jag, som kräver uppmärksamhet, som kräver belöning och bedövning i form av vår drog - till mitt osjälviska jag, som utan att kräva något tillbaka finns till hands för den som behöver, för den som kämpar med sin egen abstinens.

Idag blir det varken chokladhjärtan eller godis till maken, det blir blommor och en present han kan ha glädje av, längre än chokladen skulle givit.

Inga kommentarer: