tisdag 4 januari 2011

Denna dag. Ett liv.


Oj vilken dag. Jag har haft förmånen att träffa min handledare i tolvstegsprogrammet och vi sågs i en annan del av Sverige vilket inneburit buss, flyg, hyrbil och buss igen. Jag är så tacksam för min handledare. Jag är så tacksam för programmet. Mitt tillfrisknande handlar inte bara om att äta "rätt" sorts mat i "rätt" sorts mängd. Min sjukdom är så mycket mer än maten. Maten är en av delarna som är enkel att peka på för den är materiell, den går att peka på. Men den själsliga och andliga dimensionen av oss människor är minst lika påtagliga och påverkar oss hela tiden, varje dag. I stegen får jag kraft att gå igenom bit för bit av mig själv, självrannsakande, granskande, befriande.

Jag blev glad över det fina bemötandet av flygplatspersonalen på Bromma, när de frågade om min matlåda. Jag hade inga vätskor med mig, utan en burk makrill, avocado, sallad, paprika, gurka och oliver. Jag förklarade att jag har en ätstörning som gör att jag behöver ha med egen mat. Det var inga problem. Jag uppfattade det som att det är vätskor som är problemet.

Nu sitter jag på sista bussen, sista etappen på väg hem. Där har min man lagat middag som väntar, jag är faktiskt riktigt hungrig. Och nöjd. Det har varit en omvälvande men väldigt bra dag. Jag kommer att somna ovaggad ikväll. Tack.

5 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Har du varit till Järvsö, Hälsingland? Inte så långt från mig! Det är väl där hon håller till, Bitten?
Bra att du lyckades komma igenom med din matlåda!

Gunilla Sahlin sa...

Hej! Hon bor i Näsviken utanför Hudiksvall. Jag har varit i Skåne idag. Kram G

Smith sa...

Apropå flygning har jag ofta med mig en liten kylväska (inte bara när jag flyger utan även vanliga jobbdagar), där jag förvarar dagens mat. För att maten (ofta ägg) ska hålla sig fräsch har jag en eller ett par kylklampar i också. I säkerhetskontrollen var de nitiska och släppte inte igenom kylklamparna, jag antar att det är för att de innehåller frusen vätska, men maten gick igenom.

Apropå din dag så låter det härligt med en sådan handledare! Jag gläds med dig!

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - tack för din kommentar. Intressant med "liten2 kylväska. Hur små finns det egentligen? Tack, min gårdag var toppen. Kram G

Smith sa...

Hej!Min lilla kylväska är liten och söt. Numera rätt sliten och lite smutsig, men jag har haft svårt att hitta en med samma mått så den får hänga med. Det är en vanlig "strandkylväska" som såldes i tvåpack - en stor och en liten - på typ Coop. De jag har sett senare har varit snäppet större. Kram