måndag 24 januari 2011

"Can I have an extra plate, please?"


Det verkar vara det naturligaste i världen, ingen tittar konstigt på mig för att jag ber om en extra tallrik. Ibland frågar kyparen om allt är ok när jag börjar väga och plocka mat från ena tallriken till den andra. Nyfiket undrar han varför jag gör som jag gör. När jag förklarar är det som att det vore självklart. När jag ber om extra smör är det samma sak, så även när jag ber om varma grönsaker istället för pommes frites som de serverar till ALLT. "Britterna och ryssarna verkar vilja ha det så" är den allmänna förklaringen. När vi förklarar att vi varken är britter eller ryssar utan svenskar skiner de upp. "Ahh, scandinaves. Tack så myket" säger de på knacklig hindi-svengelska. Taxichauffören berättar för oss att de flesta Goa:ner inte gillar ryssarna. "They are to loud". Men en del verkar visst vara ok ändå. När vi läser morgontidningen anar vi vart föraktet bottnar. Den ryska maffian har tagit över efter den israeliska, och styr marknader, droghandeln, strandhuggen, utflykterna, många hotell och flertalet restauranger. Att det står gigantiskt ett gammalt lastfartyg på grund 50 meter från stranden, "River Princess" med ryska bokstäver på, kanske ytterligare adderar till Goa:nernas skepsism mot ryssar?
Ikväll åt vi middag på La Plage (TACK Lisa för tipset!) som ligger norrut, på en underbar strand med helt annan karaktär än den vi är på. Lugnare, genuinare, en annan typ av människor. Maten var väldigt, väldigt god. Bilden är från den stranden. Life is good.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gunilla! Om du har tid har jag en fråga till dig. Jag surfade runt på nätet och letade en matplan, så snubblade jag på den här matplanen som är till för matmissbrukare: http://www.faa.se/matpl.htm
Längre ner på den sidan finns det en lista på vilken mat man kan äta. Nu undrar jag; grädde, ost, nötter, russin bland annat är saker som inte finns med, stämmer det att det är mat som man ska undvika? är den här matplanen en bra utgångpunkt? Vad tycker du? Tacksam för svar! MVJ Jenny

Gunilla Sahlin sa...

JENNY - tack för din kommentar. Jag har begränsad möjlighet att djupstudera matplanen här från Indien men kort:
- grädde och ost är laktosprodukter och det är en del känsliga mot, det är antagligen därför det inte finns med.
- nötter kan jag inte svara på, det fungerar för många av oss att äta (dock ej jordnötter)
- russin är jag osäker på, men jag tror att det är för sött helt enkelt. (jag äter inte russin)
- de uppmuntrar frukt, vilket jag inte äter enligt min matplan (frukt = mycket fruktos)
- de uppmuntrar juicer, vilket jag inte heller dricker
- jag äter inte heller spannmål.

Det som beskrivs är en generell matplan. Om du verkligen vill satsa på en matplan är min starka rekommendation att du tar kontakt med Marielle Hjälmedala på marielle@valet.se och får en personlig matplan baserat på hennes bedömning utifrån din situation. Lycka till! Kramar Gunilla