måndag 3 januari 2011

Återgång till det normala


Måndag. Bokföring. En av tjusningarna (?) med eget företagande. Jag tycker att det är kul och skönt att ha koll själv, att se varje verifikation. Men det tar en hel del tid. Det går att dra en del paralleller med hur jag hanterar min beroendesjukdom. Jag kan inte lämna något åt slumpen, jag kan absolut inte gå på känsla eller köra "på en höft". Jag måste kontrollera varje steg. Vi gör samma sak även när det gäller vår privatekonomi, sparar varje kvitto, räknar ut utfall mot budget varje månad. Det är skönt. Nytt år innebär ny budget och en möjlighet att förändra i en tid där det känns som att det är dags för nya starter, nya strategier. I år gäller det alla tre områden; Företaget, beroendesjukdomen och privatekonomin. Det är spännande. Gällande hanteringen av min beroendesjukdom arbetar jag aktivt i tolvstegsprogrammet och imorgon är det en alldeles särskild dag för det, när det är dags att gå igenom vissa delar med min handledare. Att hantera min beroendesjukdom innebär så långt mycket mer än mat. Det handlar minst lika mycket, om inte mer, att jobba med min hjärna, mina tankar, mina vanor, min personlighet. Sjukdomen har affekterat alla dessa delar, och det behöver tittas över och åtgärdas. Det är som att duscha på insidan.

2 kommentarer:

Anna sa...

Lycka till i morgon vännen! Hoppas vi kan ses snart så jag för höra om hur det går för dig.. Saknar dig!

Många kramar!

Gunilla Sahlin sa...

Tack vännen, absolut vi hörs snart. Kraam