torsdag 20 januari 2011

Äntligen på plats


Värme och sol. Det är allt jag behöver=). Oj vad härligt det är att kliva av planet 03.45 och känna 20 grader och bris i ansiktet. Resan gick faktiskt riktigt bra.
Jag fick ta med mig den förberedda maten som jag hade i plastlådor genom säkerhetskontrollerna både på Arlanda och i Doha/Quatar, det var inget konstigt med det.
Det är häftigt att det säljs olivojla på miniflaska, jag har med mig två på resan.
Väl på planet åt jag min mat när de serverade till de andra. Jag hade förbeställt lågkolhydratkost, och fick kämpa lite med resebolaget för att få till det. Men när min mat kom (som jag inte åt utan som var extra valmöjligheter till min make) stod det "Allergic to carbonhydrdates) på! Riktigt häftigt. Och vad gäller varmrätterna så lyckades de. Sen när de serverade wraps med kyckling kändes det inte som att tanken gått riktigt hela vägen..=) Men jag hade mina lådor både med lumch, middag och två mellanmål. Det gick bra.

Här på plats är det fantastiskt. Jag har inte varit här förut och det är mycket nya intryck och härlig puls. Stranden är jättefin och lugnare än jag föreställt mig. Vi åt seafood till lunch med den karaktäristiska "masalan" till, gott. So far so good. Även om det finns smoothies och friterat i varje hörn, något jag är semestersvag för, så känner jag mig förberedd på ett helt annat sätt än på någon av de tidigare resorna. Håller tummarna för att det ska vara så hela resan.

6 kommentarer:

Smith sa...

Heja Gunilla! Det låter som om er semester har börjat på ett härligt sätt :-) Kom ihåg att använda dina verktyg om semesterbegären sätter in, så kommer du att klara det galant.

Här har jag kommit ur min superstarka formtopp (när det gäller mat) och har dels börjat småäta nötter på ett sätt som jag sedan tidigare vet inte leder till något annat än ökat ätande. Jag har också (förvånat) insett att detta med överätning nog också är ett problem för mig. Det är som om jag aldrig får nog, jag äter stora portioner och blir övermätt och illamående. Jag känner igen det från tidigare också, men har aldrig sett något mönster i det. Misstänker att det tidigare kan ha fungerat som ett led i att återgå till mer sockermat. Ska försöka sätta stopp och återgå till ett mer lagom ätande.

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - det har verkligen börjat bra, jag är så glad över att det finns riktigt god mat som jag kan äta här. Jag känner igen mig så i det som du skriver. Jag trodde verkligen inte att maten var ett problem, det var ju sötsakerna. I och med att jag började väga maten insåg jag att överätande varit en stor del av min problematik, och precis som du, en delväg till sockermaten. Det slog aldrig fel. Tipset från mig blir - testa att väga mat enligt matplan om du inte redan gör det. Kontakta Marielle Hjälmedala på VALET i Göteborg för att få en personlig matplan. Kram G

Smith sa...

Tack Gunilla. Jag ska överväga om jag ska ta kontakt med Marielle. Det känns som ett (obehagligt) och stort steg att "i verkligheten" stå för att jag nog behöver hjälp. Kram.

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - jag förstår verkligen det. Det är en del av kontrollbehovet att ha svårt att erkänna kontrollförlust. Men det är den största vinsten du kan få. Och framför allt- du är inte ensam. Kram G

Anonym sa...

Jisses! Hur fick du dem att gå med på det? :O (själv sockerberoende)

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - det gick efter övertalning på telefon med VING som var resebyrå. De började med klassiska "vi har inte det alternativet, vi har diabetes, eller gluten eller laktosfri", typ. Men jag förklarade med all önskvärd tydlighet hur det låg till och att det handlade om en kroniskt sjukdom och inte en bantningskur. Till slut förstod de att jag menade allvar. Kram G