måndag 20 december 2010

Våga vägra nyårslöften


Jag gillar att summera ett år och titta vidare på nästa. De sista flämtande dagarna på ett år ger tillfälle för reflektion och eftertanke. Hur har föregående år påverkat mig? Vart är jag på väg? Vad vill jag med 2011? Som affärskvinna och VD för eget företag ingår det att se över befintliga strategier och att skapa nya. Företagsutveckling är både intressant och utmanande tycker jag.

När det kommer till min beroendesjukdom kan jag konstatera att 2010 varit ett år av genombrott. Genom att gå en intensivkurs för sockerberoende personer hos Bitten Jonsson i somras öppnades en ny värld av kunskap och verktyg för att fortsätta min bana av tillfrisknande. Genom att börja delta aktivt i en självhjälpsgrupp som arbetar i tolvstegsprogrammet har jag fått den gemenskap som jag så intensivt saknat.
Det finns andra som är som jag.

Nu är det ju en och en halv vecka kvar till nyårsafton, vi ska fira jul först. Men tankarna på nyårslöften, och vad du och jag så gärna vill förändra med oss själva resulterar inte sällan i planer på nyårslöften. "Under 2011 ska jag..." eller "Under 2011 ska jag inte...".
Jag vill slå ett slag för att våga vägra nyårslöften. Varför? Jo, därför att lova sig själv eller någon annan en beteendeförändring som helt plötsligt ska fungera i ett helt år, är oftast en omöjlig uppgift. Många är vi, som stått och skålat vid 12-slaget, dyrt och heligt lovat att vi inte ska äta godis på ett helt år, dra ner på kakorna, sluta röka, sluta dricka eller börja träna, gärna fyra pass i veckan (från noll). Bara för att några dagar eller några veckor (om vi lyckas riktigt väl) hitta oss själva i exakt samma beteende som vi ville bryta. Du ändrar inte beteende genom nyårslöften. Du gör det genom att ha en fungerande verktygslåda, och ett systematiskt arbete med att reparera dina vanor. Det tar tid.

Bara för idag. Jag kan äta vad jag vill, när jag vill. Men inte idag.
(Du kan byta ut ordet "äta" och anpassa meningen till din situation.)

Inga kommentarer: