måndag 6 december 2010

Tack för all feedback! - Uppdatering


Tack alla gamla och nya vänner för hälsningar på mobilen, Facebook, mail och här på bloggen. Jag är rörd av all respons, verkligen. Över 1000 (!) besökare här på bloggen idag, vilket är rekord så långt. =)
Det finns ett enkelt självtest på expressen.se där du kan se om du har en potentiell beroendeproblematik. Klicka här för att göra testet. Det är en bra markör för om du har ett problem du behöver suga tag i. Det finns många verktyg att ta till, tveka inte att ta kontakt för vidare hjälp.

Jag kommer att uppdatera bloggen löpande med mina tankar och verktyg. Följ mig om du vill, kommentera gärna!


4 kommentarer:

Goran sa...

Bra att någon tar tag i detta med socker/ Har bråkat om detta på många kostbloggar. LCHF-bloggar i synnerhet. Många blir skitförbannade. Man lever naturligtvis i ovetskap eller förnekelsestadiet. Det märks tydligt att inbitna lc-utövare söker sötman på alla sätt. Särskilt de som har recept med många efterätter och gärna "fusksocker". Påtalar man blir det sura miner ;)

Gunilla Sahlin sa...

Godmorgon Göran! Tack för ditt inlägg. Egentligen skulle det kanske heta sötberoende, eftersom drogen är allt som beroendehjärnan uppfattar som sött. De som kör LCFH eller GI som inte är beroendehjärnor kan ju ersätta sockret mot andra sötningsmedel utan att trigga på samma sätt som vi beroende. Men det är få som verkligen vet om de har en beroendehjärna eller inte, okunskapen är som du säger, hög.

Hana_Caena sa...

Men nog måste det finnas ett bättre test än expressen? med mera cred och bred? .. eller är jag bara kinkig?

Men jag läste vad Göran skrev också, och jag känner desamma! -
Jag själv vill gärna kunna ersätta, men måst nog få in i skallen att det inte GÅR att ersätta. bara att lära sig leva utan..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - ja, det finns bättre test. ADDIS är det mest erkända i Sverige. Bitten Jonsson och någon ytterligare gör sådana test. Att gå en intensivkurs hos Bitten inbegriper också ett mer djuplodande test. Jepp, att ersätta är en vanlig fälla. Tillfrisknandet, den biokemiska reparationen, kommer att hjälpa din hjärna att lära sig leva utan. Det blir inte med vita knogar "måste, måste" utan du kommer till slut att komma ur skogen ut i frihet och känna "jag behöver inte". Håller tummarna.