fredag 31 december 2010

Nyårsafton - jour för de som vill


Årets sista dag - det känns märkligt tycker jag. Vi har gått en lång promenad och ska nu börja förbereda en del inför kvällens middag. Eftersom vi är hemma hos oss har jag full koll på allt som ska ätas och det känns bra, våra gäster står ut med låg/icke-kolhydratkost. =) Vi ska testa en björnbärspanacotta för första gången (utan socker så klart), det blir spännande. Innan dess hummer med löjrom och klassiska tillbehör och oxfilé med grönsallad och god sås. Vad ska du äta ikväll?

För min del är nyårsafton inte alls lika ansatt av manipulativa tankar kring sug och mat som julen var. Men jag vill ändå självklart finnas tillhands för dig som behöver, och kommer blogga löpande även idag. Nyårsjouren är alltså öppen, för dig som vill och för dig som behöver.

Tänk på att ta en stund i taget om hela nyårsafton känns för jobbig att klara på en gång. Du klarar nästa timma. Använd de verktyg som du har. Ring en vän. Skriv av dig. Kommentera här om du vill. Berätta för din partner/de du är med idag om att du tycker att det är jobbigt. De kan supporta dig bättre än du kanske vågar tro. Fokusera på något annat ett tag. Lek med barnen om det finns några på plats, ta initiativ till en lek eller spel. Ta en promenad i det fina (i alla fall i Södermanland) nyårsvädret.

Gott slut alla ni underbara - jag ser fram emot att dela 2011 tillsammans med er.
Kramar Gunilla

Inga kommentarer: