måndag 13 december 2010

Mina triggers

Min triggerlista som sätter igång min beroendehjärna på högvarv:

Maltesers, Centerrullar, Ben & Jerrys Chocolate Chip Cookie Dough-glass, DAIMSTRUT, Daim, Brejk, Twix (f.d. Raider), pizza, pasta delizie, lasagne, alla former av pajer, kladdkaka, vaniljsås, MARÄNGER, glassrån, Joggi Yalla jordgubb/lime, Refreshers, Bakad potatis, spagetti, QP & Co på McDonalds, McFlurry med kolasås och daim (extra daim), alla sorters muffins, kardemummabiscottis, chailatte (gärna sötad), mackor och smörgåsar i princip i alla former, creamcheese-bagel, florsocker croissanter, VIT CHOKLAD, smoothies, egentligen alla former av glass, Mentos jordgubb, naturgodis jordgubb och yoghurt, alla sorters kakor, kanelbullar, GIFFLAR, varm choklad, O’boy.

När jag var i mitt värsta utagerande, för drygt fem år sedan, kunde min dag se ut på följande sätt:

Frukost: överblivna godispåsen från kvällen innan

Mellanmål: en varm choklad med muffins (flertal) på centralen

Lunch: två cremecheesebagels och en chailatte följt av en raider

Mellanmål: en påse maltesers

Middag: en eller två burkar Ben & Jerrys Chocolate Chip Cookie Dough-glass

Kvällsmat: Maränger med kolasås

Det var snarare regel än undantag att smälla i mig glass, godis, bakelser och skräpmat, varje dag. Eftersom jag var singel var det ingen som hade koll på mig under en hel dag. Jag själv gjorde inte kopplingen mellan att jag förbrukade enorma mängder sötsaker, med konsumtionen av skräpmat. Kolhydrater som kolhydrater, och jag upplevde det som ett skenande tåg som inte ville stanna, och jag vågade inte hoppa av. Till slut vågade jag, och det räddade mitt liv.

15 kommentarer:

Desiré sa...

Mmm, centerrullar! Haha, skojade bara! ;) Jag har din blogg uppe hela tiden och kollar med jämna mellanrum om du skrivit något. SÅ bra tycker jag att du är :) Glad Lucia!

Gunilla Sahlin sa...

Hej Desiré! Tack för din härliga kommentar. Glad lucia! Kram Gunilla

Anonym sa...

Ja gud vilken lista!! Mkt som triggar mig där.
Jag är numera oxå en sann följare här ;)
Ha en fortsatt fin Lucia!
Kram
Tösen (som just nu intager torskfilé med skirat smör o grönisar *mums*.

Gunilla Sahlin sa...

Hej Tösen! Kul att du hänger här också, verkligen. =) Bra med torskfilé och skirat smör, låter som en dröm. Jag ska just göra en chili på lammfärs (närproducerad) blir spännande. Trevlig kväll! kram Gunilla

Katti sa...

Hej igen!

Har nu läst din underbara blogg från början till slut och skulle så gärna vilja ha receptet på Västerbottenostpajen du nämner vid flertal tillfällen!

Tack på förhand!:O)

Anonym sa...

Låter jätte gott med chili på lammfärs! Hur blev den? Recept?
Kram och ha en fortsatt fin kväller!!
Tösen

Slottets lilla värld sa...

Ja, det var en lång lista, och den kan göras längre... eller så sammanfattar man den med tre samlingsnamn...
ALLT i godis-/glass-/chokladväg
ALLT i kakväg
ALLT med spannmål/stärkelse

Men, så länge man lyckas låta bli att stoppa något i munnen, så går det bra! Andra kan äta, och man tänker - ät gift ni! Om ni bara visste... JAG tänker INTE äta gift!

Följer oxå numer din blogg dagligen!

Ha det gott!

anna linnea sa...

Jag vill också ge beröm!! Jätteintressant blogg!

Jag undrar om det finns något sött/kolhydratsrikt som du INTE triggar på? Eller något lågkolhydratiskt som du triggar på?

Gunilla Sahlin sa...

KATTI - (4 personer) 2 ägggulor, 2 dl grädde (vanlig standard) vispa ihop lätt och tillsätt lite svartpeppar. Häll i en ungsform. Toppa med så mycket västerbottenost som du önskar (1-2 påsar riven västerbotten ex) och in i ugnen till den blir gyllenbrun. Servera med hackad rödlök, gräddfil och Abbas rom.
TÖSEN - enklast möjliga, stek upp rödlök och vitlök i en stekpanna, tillsätt färsen, stek upp den så att den får fin färg. Tillsätt chilipeppar och ex sojabönor (som innehåller väldigt lite kolhydrater för att vara bönor) krossade tomater (håll koll på innehållet) och grädde/creme fraise. Låt puttra ett tag för bästa smak. Serveras förslagsvis med en trevlig sallad inkl avocado och oliver.
SLOTTETS LILLA VÄRLD - din sammanfattning är bra. =) Glad jag blir att du följer mig dagligen!
ANNA LINNEA - tack, det värmer verkligen! Jag tror faktiskt inte att det finns något som innehåller mycket kolhydrater som jag inte triggar på, jag kommer inte på något. Rent biokemiskt borde det vara så att jag triggar på allt med mycket kolhydrater eftersom det är socker och det är det som är min drog. Jag vet inte hur tuggummi definieras. Det är ju sk sockerfritt, men innehåller mängder med sötningsmedel. Vet inte om det klassas som kolhydrater men jag triggar riktigt mycket på tuggummi.
ha en fin dag! Kram G

Anonym sa...

TACK goa Gunilla, här ska lagas lammfärsgryta :D
Kramar
Tösen

Katti sa...

STORT tack för recept på Västerbottenpaj!!

Har precis kommit hem från julbord som jag klarade galant!! Medans kollegorna klagade på mättnad, trötthet och onda magar var jag hur pigg och glad som helst;O)

Gunilla Sahlin sa...

Härligt! Grattis och bra jobbat. Kramar G

Smith sa...

Så kallade sockerfria tuggummin klarar inte jag heller av! Skönt att höra att jag inte är ensam om det :-)

Nelliesmamma sa...

Hmmm, du beskriver hur du levde på rent GODIS!!

Det vill jag inte påstå att jag gjorde. Men faktum är att det bröd, gröt, potatis, pasta och flingor som jag åt gav mej samma blodsockerflodvåg som godiset du åt gav. Och det var ingen rolig tid. Hungrig, hungrig och hungrig från morgon till kväll....

Gunilla Sahlin sa...

NELLIES MAMMA - vissa dagar var det rent godis, andra dagar var det ex hamburgare, pizza, muffins, bagels etc. De produkter du beskriver ger absolut upphov till samma känsla eftersom de är fullproppade med kolhydrater, precis som godis är. Din hjärna uppfattar sockret och reagerar på samma sätt. Det är en av de stora lögnerna i samhället - att "vanlig" mat inte skulle kunna vara fullproppade med socker, det sk dolda sockret. Skönt att du är ute ur kylan! Kramar G