tisdag 7 december 2010

Min drog = allt min beroendehjärna uppfattar sött


Egentligen borde det heta sötberoende. Sockerberoende kan missleda oss att tro att det enbart handlar om socker. Det är mer än så. Min beroendehjärna triggar på allt som den uppfattar sött; socker (självklart) men även kolhydrater i allmänhet. Pasta, ris, bröd, ceralier, potatis, viss frukt, mörk choklad, mjölk etc. Även sötningsmedel triggar mig. Jag kan alltså inte som "normala" människor ersätta sockret med andra sötningsmedel för att nå samma smakeffekt, utan att skadas. Effekten blir samma alla gånger, min hjärna kan inte skilja på socker och sötningsmedel och triggar igång omedelbart. Lightläsk är alltså inget alternativ, inte heller juice. Just dryckesfronten är tuff eftersom det inte är mycket av det gigantiska utbud av drycker som finns, som fungerar för mig. Det brukar bli smaksatt Ramlösa eller te. Vanligt kranvatten är gudomligt.

Hur har du det på dryckesfronten, vilka är dina favoriter?

5 kommentarer:

Anna sa...

Min kolsyremaskin som jag fick i födelsedagspresent är en livräddare! =) Helt vanligt vatten med bara lite kolsyra i är allt som behövs för att göra mig glad (i dryckesväg) numera!

Ida H sa...

TACK!
Blev tipsad hit av en vän.
Jag är sockerberoende & har varit det hela mitt liv. Det var först sommaren 2009 som jag fick det på pränt. Läste sockerbomben & gjorde ett tvärt slut på allt socker.
Kallsvettades i en vecka & hade alla "fantastiska" abstinenssymtom som man kan ha.
Tyvärr åkte jag dit ordentligt nu i höst. Smaskar godis som aldrig förr & nu har jag svårt att komma ur det igen...Tips?
Men det sockerfria året var det bästa nånsin! HAr aldrig mått så bra tidigare.
Men varför är det så svårt att ta sig ur det igen?
Ska försöka mig på ett bryt nu...det blir ju inte bättre ju längre jag väntar, eller hur?

Tack för din inspiration!
Kram Ida- sockermissbrukare ut i fingertopparna (för det är där det börjar...)

Gunilla Sahlin sa...

ANNA - härligt! Jag älskar också vår kolsyremaskin. =)
IDA H - tack för din ärlighet. Eftersom sjukdomen/allergin fortsätter att utvecklas trots att du är abstinent (alltså håller dig ifrån det som du triggar på) är det ett faktum att du åker dit värre nu än förra gången. Det är en hemsk faktor med sjukdomen. Mitt tips till dig är att gå intensivkursen hos Bitten Jonsson. Du får en verktygslåda som hjälper dig hantera din allergi och ett nätverk att luta dig mot när det blåser hårt. Att bryta isoleringen är jätteviktigt, och ha vänner med samma problematik men som lever abstinenta som du kan söka stöd och support hos.
Jag tycker absolut att bryta omgående, det finns inga bättre eller sämre tillfällen. Hör av dig igen om du vill/behöver! Jag hejar på dig.

Petra sa...

Hej
Hittade dig nyss! Bra blogg. Sockerberoende sedan barndomen, nu nykter sedan mer än fem år. Ser fram emot julen, det är lugnt och jag är stabil med min mat och känner sedan lång tid tillbaka inte ens att "normal" mat frestar mig.

Lever med beroendet i form av att jag följer pionjären dr Kathleen desMaisons Radiant recovery (som Bitten "lånat" mkt från). Hennes sju steg är guld värda, som du säkert känner till. På det 6:e steget slutar man med socker. Detta gör att man har byggt upp biokemin, signalsubstanser etc så man inte "trillar dit" så lätt.

Jag tror att många som äter enligt LCHF m fl low carb-planer får det svårt för att man inte riktigt hinner med att ställa om biokemin när man går "cold turkey" (slutar tvärt) utan att ha byggt upp sig som man gör genom Radiant recovery. Vi som är sockerberoende har oftast brist på serotonin, som ju yttrar sig bl a som låg impulskontroll. Denna kan minska ännu mer om man slutar med vitt/socker på fel sätt. Har ofta sett exempel på att LCHF-are "trillar dit", ofta vid tex jul, och sällan att folk inom Radiant recovery gör det.

DesMaisions har jobbat med tungt missbruk bl a i form av återfallsrattonyktra. Med hennes sju steg blev över 90% nyktra och höll sig där över tid. Vill gärna höra din syn på detta. (Hon avråder inte helt från kolhydrater, men rekommenderar t ex hela korn, quinoa etc).

Det är jättebra att folk som t ex du agerar offentligt inom fältet sockerberoende och jag vill verkligen bejaka det.

Dock finns en fara med att råda andra att snabbt minska/sluta helt med sockret/stärkelse. Inte för att abstinens kan bli svår, nej, för att detta ju är ett livsval där hjärnan behöver tid på sig. Enligt RR kanske man behöver några veckor eller månader på sig enbart för steg 1 (frukost med rätt mängd protein etc). Då blir det hållbart för livet.

Önskar dig en fröjdefull jul! Allt gott fr Petra

Gunilla Sahlin sa...

God Jul Petra! Tack för ditt inlägg. Jag håller med dig. Radiant recovery kräver en långsiktig plan och en stor förståelse och medvetenhet om sin situation. Sen gällande om du ska/kan äta kolhydrater eller inte, när du väl är i balans i din biokemi, tror jag är väldigt individuellt. Kunskapen om att beroendet inte enbart handlar om att du äter fel, utan att din hjärna faktiskt är i obalans är grundläggande och avgörande. Det är också där det stora jobbet görs. Du kan exempelvis inte attackera flera utlopp samtidigt (ex socker OCH nikotin eller alkohol) utan behöver ta itu med det som är "värst" för dig. Skadar dig mest för stunden. Kramar Gunilla