måndag 13 december 2010

Julbord - en utmaning

Igår var det dags för första julbordet för min del; Fina Fisken i Trosa. De satsar på "havets julbord" med skaldjur, fisk och mängder med godsaker från havet. Eftersom jag sedan tre veckor väger allt jag äter enligt en plan, kände jag dels en trygghet i att inte äta för mycket, och samtidigt en oro för att det skulle bli omständigt på plats.
Jag har turen att ha en mycket supportande make och jag vet faktiskt inte hur det skulle gå utan honom. Han har diabetes typ 1 och vi äter samma typ av mat, men av två helt olika anledningar. Han har halverat sin insulindos genom att byta till lågkolhydratkost, det är häftigt.
Vi pratade igenom julbordet innan vi gick dit och jag berättade för honom om min strategi. Jag skulle ta mat tre gånger och det skulle väga så och så mycket. Totalt skulle det landa på de mängder och vikter som jag får äta som middag.
Vi åt julbordet tillsammans med våra härliga grannar och de känner sedan tidigare till min beroendesjukdom. Däremot hade de inte sett vågen förut, så det blev en del prat om det.
Hela kvällen fungerade över förväntan. Jag tog mat tre gånger, och en extra tom tallrik varje gång så jag kunde väga det jag skulle äta. Servicen på Fina Fisken är superb och ingen tittade konstigt på min våg och mina tomma tallrikar.
Det kändes som ett bra genrep inför julen. Jag kan ta mat flera gånger, så länge jag räknar ihop mängderna. Det blev också ett test för mig att äta långsamt. Jag har en ovana att slänga i mig maten på nolltid. Tidigare kunde jag ju ta mer, men nu blir jag istället sittande med tom tallrik när andra precis börjat äta. Mitt fokus just nu är just att äta riktigt långsamt.

Har du ätit julbord än? Hur gick det?

9 kommentarer:

sockerstigen.blogspot.com sa...

Bra jobbat! Skönt att du har stöd från mannen och att ni ät inne på samma bana.

Anonym sa...

Verkligen bra jobbat! Och modigt!!
Berätta gärna om vad ett sånt julbord kan innehålla, bra idéer mottages varmt.
Kram
Tösen

Desiré sa...

Härligt! :D

Jag har inte ätit något julbord än, men ser fram emot det. Sill, brysselkål och köttbullar <3

Katti sa...

Jag ska på ett traditionellt julbord i morgon! Hade först tänkt att hoppa då min "tiger" ju väldigt nyligen härjat villt.. - varit abstinent i 1 v idag - men har nu bestämt mig för att gå dit iallafall. Det kommer gå bra känner jag!:O)

Gunilla Sahlin sa...

Hej på er! Tack för era kommentarer. Det är ovärderligt skönt att jag och maken är på samma spår matmässigt. Julbortet kan innehålla lax, hummer, kräftor, krabba, räkor, diverse röror som inte innehåller socker, löjrom med rödlök och gräddfil, prinskorvar, köttbullar, grönsaker i alla dess former, delikatessostar till dessert (förutsatt att du klarar av ost). Katti - håller tummarna stenhårt! Kramar Gunilla

Gunilla Sahlin sa...

Hej på er! Tack för era kommentarer. Det är ovärderligt skönt att jag och maken är på samma spår matmässigt. Julbortet kan innehålla lax, hummer, kräftor, krabba, räkor, diverse röror som inte innehåller socker, löjrom med rödlök och gräddfil, prinskorvar, köttbullar, grönsaker i alla dess former, delikatessostar till dessert (förutsatt att du klarar av ost). Katti - håller tummarna stenhårt! Kramar Gunilla

Katti sa...

Tack!!:O))

anna linnea sa...

Åh, jag åt idag, vi hade knytkalas på skolans julfest. Jag gjorde ett rätt snävt urval och skippade alla halvfabrikat och dessutom sånt som är hel tillåten lågkolhydratskost men som jag triggar på, t ex hårdost.

Jag tog en och en halv portion, bl a julskinka, revbensspjäll, ägghalva, köttbullar utan ströbröd och brysselkål. Övade på att äta långsamt, precis som du. Tanken på att ta en tredje gång var lockande eftersom det fanns så mycket kötträtter - men så tänkte jag att jag är ju mätt. så jag behöver inte ta mer bara för att det är gott. Så jag gjorde inte det, blev bara lagom skönt mätt, var inte det minsta sugen på risgrynsgröt eller knäck. Så bra det kändes :D

Gunilla Sahlin sa...

Hej Anna Linnea! Grattis till ett job well done. Du lyckades vara abstinent och det ska du vara stolt över, verkligen. Kram Gunilla