torsdag 9 december 2010

Jul - tuffaste tiden på året?


Jag vet hur dina jultraditioner ser ut, men jag är uppvuxen med ett väldigt tydligt matfokus. Som jag minns det åt vi oss igenom hela julen. Pepparkakor, risgrynsgröt, sillsallad, julskinka, äggost, marsipan, knäck, godis godis godis.... För mig som sockerberoende är högtider alltid en utmaning, men julen är garanterat värst. Eftersom en så stor del av umgänget kretsar kring måltiderna handlar det inte bara om det uppenbara sötsuget, risken för att jag ska överäta mat som jag faktiskt kan äta, är överhängande. Jag ersätter gärna mitt sötsug genom att äta mer nyttig mat. Det senaste och hittills mest effektiva verktyget för det är min matplan. Den ger inget utrymme till godtyckliga antaganden om hur mycket jag ska äta och när. Det är en oerhört befrielse. Jag känner mig liten inför uppgiften trots verktyget, och har respekt för den utmaning julen är. Men i och med matplanen står jag inte naken utan rustning, jag har ett planerat försvar mot kommande attacker och det är ett bättre utgångsläge än någon tidigare jul.

Hur är det med dig, är du orolig eller rädd för att överäta/falla tillbaka till sockerätandet/tappa kontrollen i jul?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ta till knepet att äta dig ordentligt på maten. Det är ett effektivt sätt att klara att låta bli sötsakerna. Det är i alla fall min taktik för julen.

Kim sa...

Jag känner absolut igen mig i det du skriver om julens sociala umgänge. Jag planerade att börja mitt nya sockertänk för någon dag sen, men december tycker jag är en jobbig månad att börja man hinner inte få någon inkörningsperiod utan frestelserna finns framför näsan hela tiden. Självklart måste man lära sig att tackla det men jag har bestämt mig för att detoxa mig själv och starta på ny kula i mellandagarna så det inte blir ett nyårslöfte utan en början på ny livsstil!
Överätandet har jag inga problem har jag inga som helst problem med, det är begränsat för mig.

Följer dig med spänning...kram Kim

Gunilla Sahlin sa...

Hej ANONYM! Ja, det är ett knep om man inte har ett sockeberoende eller är överätare. För oss är det lika illa. Håller tummrana för dig över jul.
Hej KIM! Grattis till ett bra beslut. Hoppas julen förlöper utan för kraftiga dyk o godisskålen. Kram G

Desiré sa...

Oh ja! Här fikas det varje advent ända fram till jul. Jag håller mig dock borta från lussekatterna och godiset. Är inne på en bra bana nu där jag känner att jag har rätt bra flyt och tänker inte äta godis som alla andra för att sedan kanske aldrig mer kunna avstå från sockret.

Maria sa...

Min idé är att banta mig lite innan jul så kan jag unna mig lite saker då ändå. Det är troligtvis inte så nyttigt, utan blir lite som en jojjobantning. Men som jag märkt så behöver man inte heller så mkt socker som tidigare, om man börjat trappa ner. Har varit uppe i 13 bitar socker i en tekopp, numera kan jag tycka att 3 är för mkt. alltså skulle det troligtvis gå alldeles utmärkt att dra ner lite på sockret i lussekatterna, även om det finns mjöl i dem, som ju inte är så nyttigt. Gudars, jag är alldeles för matglad för att kunna välja bort allt runt jul. Man borde verkligen lära sig att äta mindre av det man tänker äta! Då torde det egentligen inte vara nån fara.

Maria sa...

Hej Gunilla!
Jag har hittat din blogg via Idas blogg. Tycker det är av intresse att läsa dina tankar kring socker och beroende. Jag tror att vi är en del av en generation som i det stora hela självmedicinerar oss väldigt mycket, och mat och socker är den nya drogen. Jag tror egentligen inte att det handlar så mycket om den valda "drogen" i sig utan om huruvuda man är en beroendepreosnlighet eller inte och varför man behöver lindra ångest och överkonsumera belöningscentrat via mat,socker, alkohol, droger, spel, sex, relationer etc. Alla har vi nog benägenheten att självmedicinera någonting nån gång i livet coh det viktiga är då att finna roten till behovet. Men har man väl skapat ett så kallat kemiskt beroende till något så är det svårt att lära sig att hantera det på ett normalt sätt även om man läkt sitt sår och dragit upp problemet med roten. Tycker du är otroligt stark som klarar att leva helt utan kolhydrater. Lycka till nu under julen! Hälsar/Maria

Gunilla Sahlin sa...

DESIRÉ - tack för din kommentar! Håller tummarna för att din plan ska hålla.
MARIA (1) - tack för ditt inlägg! Från min point of view låter det inte alls bra att planera kommande frosseri med en inledande bantningskur. Det känns överlagt på ett väldigt destruktivt sätt för dig både mentalt och fysiskt. Vem har sagt att du behöver "välja bort allt runt jul"? Det finns mängder med bra julmat som inte är fullproppad med socker. Du avslutar med en av nycklarna - att lära sig äta mindre av det man tänker äta. Det är första steget för många av oss. Men verktyget till nyckeln är inte jojobantning, det är en långvarig förändring av livsstilen kring din mathållning. Håller tummarna för dig.
MARIA (2) - tack för din kommentar! Jag håller verkligen med dig, jag tror att det finns en/flera generationer som tydligare vuxit upp på socker än tidigare. Forskning säger att den som blivit utsatt för en drog, ex socker mellan 0-20 års ålder löper kraftigt högre risker för permanenta skador på hjärnan än om man blivit introducerad av drogen efter 20 års ålder. Det finns också något som heter somato-psykiskt. Alltså ett fysisk tillstånd som ger psykiska yttringar. Vi får ju ofta höra om psykiska tillstånd som får fysiska tillstånd. Beroendet går inte att terapera bort - som jag skriver i inlägget om att beroendet sitter i reptilhjärnan. Kul att du hittat hit! Lycka till framöver. Kram Gunilla

lina767 sa...

det känns som att läsa om sig själv. Jag har nyss börjat läsa och ville läsa från typ början. Jag tänkte höra också hur gör man en matplan och var är den lilla vågen köpt?

Julen är verkligen värst och påsk. Jag är beroende och har ingen att prata med. har försökt med lchf men det funkade inte. jag klarade inte av att inte äta socker och andra smaskiga saker.

Jag behöver hjälp. Kan man söka hjälp i alla kommuner.

tack för en bra blogg.
mvh Carolina

Gunilla Sahlin sa...

CAROLINA - tack för dina rader. Gällande matplan - kontakta Marielle Hjälmedala på marielle@valet.se. (www.valet.se) Vågen hittar du på en vanlig elektronikkedja, jag köpte min på Elgiganten. Dessvärre ser hjälpen väldigt olika ut i olika kommuner. Mitt bästa tips är att du anmäler dig till en intensivkurs för sockerberoende personer hos Bitten Jonsson (www.bittensaddiction.com) eller hos valet enligt ovan. Och att du så snart som möjligt kommer i kontakt med ett tolvstegsprogram. FAA eller OA är två bra ingångar. Håller tummarna för dig! Kram Gunilla