lördag 18 december 2010

Im still here.


Snökaos, tjejmiddag med övernattning hemma hos mig och redovisningar har tillsammans bidragit till mitt icke-bloggande de senaste tre dagarna. Jag ber om ursäkt, nu kommer de dagliga rutinerna tillbaka igen.

Jag befinner mig för närvarande på västkusten hemma hos pappa. Han fyller år idag och det är tradition att hela släkten samlas. Vi skulle ha blivit 35 men blir "bara" 28 pga diverse sjukdomar. Jag har inte träffat flera av den sedan förra året. Jag har valt att ta ansvar för matlagningen, eftersom jag då kan kontrollera vad det blir och känna mig trygg i att kunna äta det som bjuds. Jag förväntar mig att flera av mina släktingar kommer att fråga om mitt beroende, dels pga artikeln som många av dem läst, dels pga att de kommer att se att jag väger min mat.

Min farmor var förbi nyss och vi pratade om artikeln. Jag förklarade enkelt att mitt beroende av socker är likt en alkoholists beroende av alkohol. Du kan inte säga till en alkoholist "du kan väl ta EN whiskey?" lika lite kan du säga till mig "du kan väl ta EN kaka?". Hon förstod det. Till ikväll har hon gjort två äggostar, en västkustspecialitet baserad på grädde och ägg och mängder med socker. Jag sa att jag ju dessvärre inte kommer att kunna smaka, men sa att de säkert kommer att gå hem stort bland gästerna. "Men kan du inte smaka en liten bit?" sa hon då. Jag påminde henne om det vi precis pratat om, och hon kom på sig själv. Men det är så talande tycker jag. Min farmor älskar mig och skulle aldrig medvetet vilja göra mig illa. Men hennes förståelse för hur allvarligt mitt beroende är, kommer nog ta ett tag för henne att förstå.

Mot spisen igen.

8 kommentarer:

Gabby sa...

Mycket intressant blogg du har här! =) Jag tror överlag är det svårt för folk att förstå att "bara socker" kan vara så pass allvarligt och ge ett beroende.
De ser det ju som någonting som finns i mat eller godis, ingenting man går till bakgränder för att köpa hos nån konstig skuffig typ.
Vad kul att du kanske hittat en väg genom matscheman osv!
Ha en trevlig lördagskväll! =)

Slottets lilla värld sa...

Hej Gunilla!!

Just den liknelsen försöker jag med oxå, men får inte riktigt förståelse för den, för socker är ju inte skadligt på samma sätt som alkohol, nikotin eller narkotika... tror folk! De tycker mest att man är knäpp. "Just ja, det får ju inte du äta". Undrar om de säger samma sak till en nykter alkholist... "Just ja, det får ju inte du dricka"...
Det handlar inte om vad man får eller inte får, det handlar om vad man väljer eller inte väljer att stoppa i munnen/magen.
Hoppas verkligen att ni fått en underbar fest ikväll!!

Jag har varit på bio och sen julkonsert med en kompis, nu ska jag på krogen! Barnfri och helkväll med andra ord! :-)

Katti sa...

Hej!

Huvudet på spiken vad gäller vår problematik! Har också försökt med denna liknelse - till mina närmaste - och trott att då MÅSTE de ju förstå, men det funkar tyvärr inte har jag märkt.. Gabbys inlägg är verkligen klockrent!

Jag har istället fått tipset från likasinnade att uppge en fysisk åkomma som man faktiskt får av sockret, såsom huvudvärk eller magont.
Vi har INTE rapporteringsplikt! Efter mina försök att säga SANNINGEN och gå in på djupet har jag märkt att det bara tar energi från mig. Fr o m NU får jag ont i magen av socker, bröd etz, punkt! Och det är faktiskt sant! Har i hela mitt liv levt med "colon irritabile" som försvann då jag slutade med dessa livsmedel!:O)

Kul Gunilla att du är tillbaka i ditt bloggande, det har varit tre lååånga dagar!;O)

♥Kram♥

Gunilla Sahlin sa...

GABBY - tack för ditt inlägg! Håller med, verkligen. Jag är övertygad om att vi kommer att se en förändring av det i likhet med vad tobaksindustrin upplevde när omvärlden började inse dess skador.
SLOTTETS LILLA VÄRLD - håller med, verkligen.
KATTI - håller med dig, absolut. Jag brukar säga att jag har en allergi, eller en ätstörning om så krävs. Det köper folk i allmänhet. Vi har ingen rapporteringsplikt, vilket är jätteskönt. Vi ska inte hålla på att svara på frågor som ingen ställt.
Kram på er, G

Anonym sa...

Härliga Gunilla, du är så stark och modig! Jag läser och lär ;-)
TACK för att du delar med dig!
Kram å godnatt.

Gunilla Sahlin sa...

Tack Anonym - och godmorgon. =) kram G

Anonym sa...

Jo det va jag (den Anonyme) hi hi, glömde skriva Tösen under :-)
Du har redan hjälpt mig en bra bit på väg ska du veta! 1000 TACK!!
Kram
Tösen

Gunilla Sahlin sa...

Hej Tösen! tack själv, verkligen. Kram