onsdag 8 december 2010

Hur jag äter under en dag


Jag har fått flera frågor från läsare om hur min matdag ser ut. Här kommer en beskrivning över gårdagen:

FRUKOST
Äggröra, stekt bacon, edamerost, smör, färska bär (alt grönsaker)
Jag varvar ovanstående med att vissa frukostar äta:
Turkisk yoghurt, färska bär, hasselnötter, breasola (lufttorkad skinka), keso, ost.
LUNCH
Torskfilé med grönsaker och smörsås
MIDDAG
Entrécoute med sallad/grönsaker och bearnaisesås.
KVÄLLSMÅL
Färska bär och vispad grädde.

Jag har helt och hållet uteslutit; bröd, pasta, ris, cerealier, mjöl (så långt jag kan kontrollera, äter jag på restaurang frågar jag om såsen) juice, läsk och självklart alla produkter som bygger på socker. Jag äter väldigt mycket fisk och skaldjur, älskar den delen av medelhavskosten.

Mer om mängder, proportioner och vilka verktyg jag använder kring måltider i eftermiddag.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa, jag vill gärna veta mer om mängder och proportioner!!
För jag förstår inte hur jag ska kunna äta och ej få i mig mer än 25 eller max 30 kolhydrater per dag!? Hjääälp!!!
Kram
Tösen

Gunilla Sahlin sa...

Hej Tösen! Tack för ditt inlägg. Menar du 25 eller 30 gram kolhydrater? Vilka kolhydrater äter du idag? Gällande mängder och proportioner är det väldigt individuellt. Dels hänger det på om du behöver/vill gå ner i vikt, om du vill behålla din vikt, eller om du behöver/vill öka i vikt. Dels hänger det på ålder, nuvarande vikt, matvanor, om magsäcken är förstorad etc. Genom att bygga din kosthållning på fett, proteiner, grönsaker och aktivt exkludera kolhydrater så långt det är möjligt, är det relativt enkelt att hålla sig under 30 gram per dag.Kram Gunilla

Anonym sa...

Jaha, men nåar jag läste det (max 30) hade jag just ätit en banan = 21 kolhydrater efter mitt gympapass. Då va klockan före frukost! Jag kände panik, endast 9 kvar att använda, helst inte, det va ju max 30. Hur gör man då?
Jag väger 64½ är 162 och vill gå ner typ 5 kg till. Inget händer, det står helt still. Jag rör mig minst 30 min per dag. Slutat med allt socker för 2 mån sedan, äter knappt pasta, ris el potatis, max 1 msk i veckan. Tips?
Vänliga hälsningar
Tösen

Gunilla Sahlin sa...

Hej igen Tösen! Banan är en obra frukt, kombinationen av mycket kolhydrater och mycket fett i samma produkt gör den olämplig.
Det kan vara så att du behöver undersöka närmare hur mycket dolt socker du äter + skära ner på mängden mat i allmänhet. Har du upplevt någon form av avgiftning och hur länge varade den i så fall? Om vi vänder på det gällande kolhydraterna, vilka kolhydrater känner du att du vill/behöver äta på en dag? Frukt till exempel, har jag uteslutit helt, så även pasta, bröd, potatis och cearalier. Ett hett tips är avocado, en multigrönsak som innehåller bra fetter och samtidigt mättar. Det finns mängder med goda produkter som inte innehåller kolhydrater. Håller tummarna! Kram Gunilla

Anonym sa...

Hej igen Gunilla och tack för all din tid! Jag vill så gärna men besitter inte din kunskap. Att banan va ett dåligt val förstod jag i morse *s*. Jag äter varje morgon havrergynsgröt (1dl torr)med 1 msk linfrö, sesamfrö o 1 tsk gurkmeja med 2dl lättmjölk. Min lunch består oftast av mkt sallad el broccoili/blomkål och t.ex kalkon/lax/kyckling som jag steker i smör. Middag oftast soppa som jag gör själv. Mellanmål kan bli en näve nötter el russin eller en finncrisp med smör och ibland kokt kalkonskinka på. Jag dricker mkt vatten och te (alltid utan socker o mjölk) och max en kopp kaffe per dag med lättmjölk.
Vad jag skulle vilja fortsätta med är nog gröten varje morgon, men är inte omöjlig att byta ut den om det gör mig smalare :-)

Anonym sa...

Ops, glömde säga att jag inte upplevt ngn avgiftning.
Kram
Tösen

Gunilla Sahlin sa...

Hej Tösen! Du har antagligen inte upplevt avgiftning eftersom du fortfarande tillför kroppen socker genom kolhydrater. Gryn, lättmjölk, (gurkmeja) soppa (beroende på vad du har i) russin, finncrisp = KOLHYDRATER. Mitt tips är att du testar att utesluta detta 100 %. Ett annat tips är att kontakta matcoachen Marielle Hjälmedala, sinnesrokonsult@live.se, och beställa en matplan. Hon gör en grundlig genomgång av dina matvanor och beteenden och ger dig en plan efter det. Allt som heter "lätt-", "light" etc bör du utesluta, det innehåller massa skräp och på konstgjord väg har man försökt minska fetthalten, till ingen nytta. Kör ägg och bacon till frukost istället eller möjligen turkisk youghurt och osockrade bär (om du inte triggar på laktosprodukter). Håller tummarna! Kram G

Anonym sa...

TACK!
Kram
Tösen