lördag 25 december 2010

God Juldagsmorgon


Det blev en välförtjänt sovmorgon idag, vi ska snart äta frukost. Gårdagen gick bra, och jag är så stolt över det. Jag höll mig till min plan och åt inte mer än jag skulle, och inte heller något som jag inte ska äta. Eftermiddagen var tuffast, mellan lunch och middag när vi fikade och delade ut julklappar. Det fanns mängder med julgodis. Jag valde att äta lite nötter, och det var bra. Gänget som jag firar jul med är förstående och nyfikna. De undrar mycket om hur jag äter och hur jag tänker och ställer relevanta frågor. Det var ett sätt för mig att ständigt påminna mig om mitt beroende, jag lurades aldrig att tro att jag är normal och kan äta precis som de. Men suget var ändå oändligt mycket starkare igår än jag upplevt på riktigt, riktigt länge. De bästa verktygen för mig var att blogga och hålla kontakt med er andra, och att smsa med andra vänner med samma problematik. Dessutom att min man supportade och var alert hela dagen, ställde frågor hur jag mådde och om han kunde göra något.

Nu är det ny dag och nya möjligheter. Och som jag skrev nyligen, var beredd på att det kommer en attack efter julmaten, när du klarat att hålla dig abstinent så kan det komma en rejäl knuff i ryggen som får dig ur balans. Du har ju klarat det tuffa, och slappnar av, släpper ner garden. Då kan sug och ångest, eller röda hund som vi säger, komma anfallandes och försöka manipulera dig att äta sådant som du inte vill/ska/kan/behöver äta.

Jag tänker på Gandalf i Sagan om ringen när han står på bron och det stora odjuret, balrogen, vill förstöra och ta sig förbi. Han står med sin stav och säger "You shall not pass". Du kommer inte att passera. Vi får säga så till våra tankemonster och röda hund också. Ligg still i korgen, du kommer inte att passera. Lycka till idag!

3 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

:-) Lycka till själv!
Nu är jag helt solo, så när som på hunden, så då går det lättare att hålla sig på rätt spår! Ingen annan än sig själv att ta hänsyn till. Perfekt. OCH inget julgodis i någon form finns i huset. Förra året gick jag och åt upp barnens julklappschokladaskar... Köpte nya åt dem sen, som jag också åt upp! När de var hos pappan...

Nu ska jag klä mig ordentligt och gå upp i skogen en timme med doggen, det är bara -17 gr nu! Fullt ut promenadbart. Det var inte så kul de senaste dagarna, med runt -25...

Desiré sa...

Så strongt av dig att stå emot! :)

Jag följde också min plan igår och åt bara några bitar mörk choklad. Första julen i mitt liv som jag inte goffat julgodis. Men julen blev precis lika bra ändå :)

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTETS LILLA VÄRLD - låter härligt, verkligen. Vi har också varit på promenad. Nu är det dags att ta tag i kvällens middag som blir lax och sallad.
DESIRÉ - bra jobbat! Kram G