torsdag 23 december 2010

Da'n före da'n


Första lediga dagen för min del, känns underbart. Ikväll kommer pappa och imorgon firar vi tillsammans med min svåger och svägerska med familj och svärmor. Vi blir ungefär 12 personer. Hör på radion att det är kaos i tåg- och biltrafik, håller tummarna för er som är där ute och åker. Glöm inte att ta med mat, så ni inte blir utsatta om ni skulle fastna. Vi som är beroende har inte råd att bli offer under omständigheter. "De hade bara en automat med godis på tåget, jag var tvungen att äta en kexchoklad". Jag har själv varit i den situationen. Ta med dig nötter, kokosfett eller något annat som du gillar och som fungerar för dig.

Imorgon är det julafton. Många av oss bävar inför hur det ska gå med all mat. Jag vill flytta fokus ett steg till. Efter jul, kanske redan på juldagen eller annandagen, och vi har klarat att vara abstinenta, då kan bakslaget komma rejält. För det är efter en lyckad period eller när vi övervunnit ett hinder som vi är som mest sårbara. Då kommer suget som ett brev på posten. Då kommer de manipulativa tankarna som förvrider och förvränger och påstår sig veta att vi minsann är normala och kan äta precis vad som helst som vi önskar. Risken att trilla tillbaka i återfall är mycket större efter en lyckad, framgångsrik abstinent period. Tänk på det och stålsätt dig. Använd dina verktyg.

Jag påminner om att bloggen är ett öppet verktyg för dig som vill nu under julen. Jag kollar löpande och vi är många som kan hjälpa varandra dessa dagar och timmar. Lycka till.

3 kommentarer:

Kim sa...

Hej!
Du är nog en inspiration och stöttepelare till många skulle jag tro.
Du skriver bra och du når ut till mig i alla fall.
När du skriver att man kan ha kokosfett till hands vad menar du? För mig är kokosfett en sån silverförpackning med blå text som man gör ischoklad på! Är det sånt du menar eller finns det något annat? Kan man äta det bara rakt av eller vad?
Du skriver också om tolvstegsprogram? Vad innebär det?
Jag kommer absolut titta in här med jämna mellanrum i julhelgen! God jul till dig och dina! Kram

Gunilla Sahlin sa...

Hej Kim! Tack för ditt inlägg. Jag menar vanligt kokosfett som går att köpa på hälsokostbutik. Antingen sådan som smakar kokos, eller neutral. Det fungerar utmärkt som mellanmål för oss sockerberoende en tsk eller en msk rent eller i ex te. det finns olika varianter at tolvstegsprogram. Det kommer ursprungligen från AA (Anonyma alkoholister) men även NA (anonyma narkomaner) och OA (anonyma överätare) använder sig av tolvstegsprogram för att tillfriskna och hålla sig abstinenta. Vi ses här på bloggen Kim, önskar dig en riktigt God Jul. Kram Gunilla

Slottets lilla värld sa...

KIM! Det går oxå att beställa kokosfett på nätet, jag brukar beställa Cocosa från Bodystore.se, smaksatt eller neutralt. Ganska dyrt tycker jag, men det får man kosta på sig! Finns på fler sidor.

God Jul, Gunilla, jag har koll på dina uppdateringar, så jag missar inga, även om jag inte kommenterar varje gång!