onsdag 22 december 2010

Dag för dag, timme för timme.


Jag pratar med många i nätverket av beroende och det är övervägande delen som vittnar om hur tufft det blir ju närmare julafton vi kommer. Jag har tidigare här på bloggen berättat om verktyget "bara för idag". Att jag kan äta vad som helst när som helst, men inte idag. På så sätt blir mitt löfte om abstinens nytt varje dag och inte ett årslångt löfte som jag inte kommer att klara av att hålla.
Men även en hel dag kan kännas som ett oöverstigligt berg, ett hinder som jag inte kommer över. Suget kan bli så intensivt att det blir ett tunnelseende, världen omkring mig blir tystare och gråare, jag kliver in i min egen lilla bubbla. Jag noterar inte min omgivning och är allt annat än kommunikativ med mina nära och kära. Hur kommer jag ur det?
För min del finns det några verktyg som fungerar. Istället för att tänka "idag", skiftar jag till att tänka timma för timma. Jag kan äta vad som helst när som helst, men inte den här timman. Det är det första. Det andra är att jag berättar för min man hur jag känner det. Det finns en befrielse i att berätta för någon annan, och dina manipulativa tankar minskar i styrka genom att du avslöjar dem. De som finns omkring dig är betjänta av att känna till hur du mår just nu och de kan förhoppningsvis supporta dig. Det tredje är att jag ringer en vän med samma problematik som jag, och pratar en stund tills det släpper lite grann. Behöver jag ringa någon en gång i timman så gör jag det.

Jag måste inse att när jag kommer in i en situation som den jag beskriver här ovan, så befinner jag mig i krig. Jag får inte ta lätt på det. Om jag inte är fokuserad och försedd med mina verktyg/vapen, så kommer jag att förlora och den kostnaden är alldeles för hög. Jag vill inte ramla tillbaka ner i gyttjan. Den är kletigare och äckligare än förra gången (eftersom sjukdomen är proregrigerande som jag skrivit om tidigare).

Orka ta dig själv på allvar när dessa tankar överfaller dig, och orka använda dina verktyg som fungerar för dig. Håller tummarna för allas vår abstinens kommande timmar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gunilla!

Wow, jag är djupt imponerad, vilken jättefin blogg du har. Du hjälper ju massor av människor genom detta, u go girl! : )

Varma julhälsningar Marielle Hjälmedala

Gunilla Sahlin sa...

Hej Marielle! Varmt tack för din respons, verkligen. God jul! Kram Gunilla