söndag 12 december 2010

Beroende - en sjukdom, flera utlopp


Antingen har du en beroendehjärna, eller så har du inte det. Vi kan grovt dela in Sveriges befolkning i tre delar; de normala, de som har ett skadligt bruk och slutligen de som har en beroendehjärna. Normala människor har ex inget problem med socker eller exempelvis alkohol. De äter socker, dricker alkohol ibland, ibland inte. Har inga begär till det, äter/dricker aldrig för mycket. De som har ett skadligt bruk kan ibland överkonsumera socker eller exempelvis alkohol. "Jag ska ha en vit vecka" eller "mitt nyårslöfte är att dra ner på godiset". Klassiska uttryck från en människa som inte helt kan kontrollera sitt intag, men som ändå har möjligheten att sätta stopp när det gått överstyr. En beroendehjärna kan inte det. Vi kan inte kontrollera vårt ätande eller drickande, det kontrollerar oss. Det är EN sjukdom, med flera utlopp. Majoriteten av alla alkoholister röker, det är ingen tillfällighet. Alkohol, nikotin, socker, andra former av uttalade droger, men också spel, sex, shopping och arbete är utlopp tillhörande en beroendehjärna. Du har väldigt sällan enbart ett utlopp. Och har du väl fått bukt på ett utlopp hoppas du gladigen till nästa om du inte har kunskap om det. En före detta rökare börjar äta godis istället, exempelvis. Bara för att du har en beroendehjärna innebär inte det att du har samtliga utlopp. Det gäller för dig att identifiera dina så du kan börja jobba med dem. Det är ytterst svårt att tillfriskna från flera utlopp samtidigt, du behöver ta tag i ett i taget. Börja med det som är värst för dig.

12 kommentarer:

Katti sa...

Mycket intressant! Det här är något jag haft vetskap om en längre tid. Har en nära anhörig som ersatt alkohol med spel. En annan som precis slutat röka och nu överkonsumerar "vitt".

Har du kommit underfund med fler utlopp för din del?
Jag har märkt att jag tränar mer och "går igång" lite grann på loppis/secondhandfynd men det känns inte som om det blivit en ny drog. När man har den här vetskapen är man väldigt uppmärksam och analyserande på vad man gör hela tiden. Ibland är det svårt att avgöra om man bytt drog eller om man bara bara fått mer energi och intresse för annat här i livet. Gränsen kan vara hårfin!

Som sagt, mycket intressant ämne!

♥Trevlig tredje advent!♥

Gunilla Sahlin sa...

Hej Katti! Tack för ditt inlägg. Jag har socker som primärt utlopp, och "work-o-holic" som sekundärt. Jag blir lätt en arbetsnarkoman när det kommer till jobbet. Gällande alkohol så vet jag inte, jag slutade dricka alkohol av olika skäl när jag var 17 år. Jag har alkoholister i släkten och har definitivt generna, så jag vågar inte chansa. Nikotin kan också det vara ett utlopp jag inte är aktiv i, rökte i tonåren men slutade som tur var. Jag håller med om att det är svårt att skilja på drog och intresse ibland, men det känns nog i magen om samma negativa tankemönster dyker upp när vi gör något annat som riskerar bli ett annat utlopp. Trevlig tredje advent till dig med! Kram Gunilla

tinastaiwan sa...

Det här är så himla intressant att läsa!!! Jag tillhör grupp 2, den som kan hålla socker under kontroll men kan drömma om att få vältra mig i tårtor, kakor & glass och gör det ibland tills jag får ont i magen och nästan spyr. Jag är glad att jag är i grupp 2 och inte 3, men det kan vara jobbigt också att vara normal & smal & ändå ha problem med sådana där helt galna frosseriattacker. LCHF är i allafall ett bra sätt att hålla de i styr :)

Katti sa...

Tack för ditt svar! Som du säger så känner man nog i magen om det är en ny "drog" man börjar med! De saker jag håller på med ligger nog någonstans mellan "normalt" och "skadligt bruk". Jag känner ändå att jag hela tiden måste vara på min vakt, något som från början verkat vara normalt kan övergå till skadligt bruk som i sin tur kan övergå till en drog..

Angående alkohol så är ju problematiken dubbel som jag ser det. Endera kan alkoholen bli en ny drog eller så kan den vara en trigger (eller både och). I mitt fall är det deffinitivt en trigger! Så fort jag druckit minsta lilla får jag ett sug efter felaktig mat!

Cecilia sa...

Det är ett viktigt och intressant ämne du tar upp. Jag känner så väl igen mig! Jag har precis kommit underfund med att jag utöver mitt sockerberoende nog också har ett stört shoppingbeteende. Jag kan inte bara köpa en kjol eller ett modemagasin, jag köper sju... Jag inser att det är svårt att tillfriskna från flera utlopp samtidigt (precis som du skriver Gunilla), men vill ändå försöka brottas med både sötsuget och köphysterin parallellt. Sötsuget har jag redan börjat med. Plånboken tänkte jag börja hålla i från 1 januari. Ett nyårslöfte helt enkelt. Ingen shopping på ett helt år, bara nödvändiga saker som mat, tandkräm, tvål etc. Ska försöka vara på min vakt så att jag inte ersätter mina två värsta beroendebeteenden med något annat.

Gunilla Sahlin sa...

TINASTAIWAN - tack för dit inlägg! Skönt att du hittat ett verktyg i LCHF som håller dig i schack. Många i grupp 3 är "normala och smala" (inkl jag själv numera) och har svårt att få acceptans i sin omgivning gällande sitt beroende. "Du som är så smal behöver väl inte banta" är nog den vanligaste missuppfattningen anhöriga, arbetskamrater och andra i vår närhet kan ha när vi abstinenta sockerberoende berättar om vår matplan och kosthållning.
KATTI - tack för din kommentar. Håller med om att vi beroende behöver vara medvetna hela tiden, framför allt gäller det att lära känna sin röda hund och inte lyssna på den. Jag känner igen det du beskriver om alkohol från fler i min omgivning. Många beroendepersoner skippar alkoholen helt, just av den anledningen att de inte vill bli triggade och i värsta fall skapa ett nytt utlopp för sitt beroende.
CECILIA - tack för ditt inlägg. Viktigt för dig att du lyckats identifiera shopping som ett potentiellt ytterligare utlopp. Kom ihåg att beroendet sitter i vår reptilhjärna (se tidigare inlägg här på bloggen om det). Du kommer inte att kunna terapera dig ur ett shoppingberoende, det är lika starkt som socker. Läs = om du inte får shoppa dör du, kroppen ser det som ett primärt behov. (Bitten Jonssons bok Sockerbomben tar upp beroende i allmänhet, du får många verktyg där.) Jag förstår din iver i att ha ett nyårslöfte. Men jag vill skicka en tanke om "bara för idag". Det är ett verktyg som många av oss använder. Du skulle översätta till "jag får shoppa vad jag vill, men inte idag". Lycka till! Kram

Cecilia sa...

Tack för ditt svar och ditt stöd Gunilla. Det betyder mycket. Jag har nog mycket kvar att lära känner jag. Tur att jag beställt Bittens bok! Tänkte läsa den i jul. Jag ska ge det där nyårslöftet en funderare.
Kram

Gunilla Sahlin sa...

Cecilia - no worries, kan jag supporta dig så gör jag det gärna. Bra att du beställt boken! Kram G

Katti sa...

Appropå boken så tog jag fram "sockerbomben" - som jag haft i några år - igår för att uppdatera mig lite. Blir nog till att köpa en senare upplaga för här rekommenderar Bitten både potatis, fullkornspastapasta, grovt bröd mm.. Typ GI alltså..

Gunilla Sahlin sa...

Hej Katti!
Våra triggers ser olika ut och alla måste inte avhålla sig helt från kolhydrater. Bittens bok riktar sig inte enbart till grupp 3 (beroendehjärnor) utan till alla som vill få bättre koll på vad man stoppar i sig. De som inte har beroendeproblematik kan klara av potatis, fullkornspasta och grovt bröd. Kram G

Katti sa...

Aha! Då kanske den nya upplagan inte ser så annorlunda ut då..

Skulle vara intressant att få höra vilka olika triggers några av oss likasinnade har. Själv har jag ännu inte riktigt kommit fram till vilka mina triggers är.Kanske kan man prova sig fram men vet inte riktigt om jag vågar.. har ju precis fått in Tigern i sin bur igen..

Gunilla Sahlin sa...

Hej Katti! Jag skriver ett inlägg om det. Kram G