torsdag 9 december 2010

Beroende - en progredierande sjukdom



Ett krångligt ord, jag vet. Beroendesjukdomen är inte bara kronisk, den har sitt eget liv även när jag inte är aktiv i mitt beroende. Den förlöper och utvecklas ändå. Det innebär att om jag väcker monstret igen är det värre nu än det var innan. Kurvan pekar mot avgrunden även när jag sköter mig. Det hjälper faktiskt mig att hålla mig på mattan, det är ett av mina tankeverktyg.

Flera av er som hört av er berättar om dåligt samvete och skam. Jag vill vara tydlig med att du som upplever att du har ett sockerberoende, du är inte sjukdomen, du har en sjukdom. På så sätt behöver inte du skämmas, för det handlar inte om att du är en dålig person. Du har en rubbad biokemi som gör att din hjärna har ett beroende. Det är inte ditt fel, men du måste hantera det och leva med det. It's for life.

Några av er har också berättat att tanken på ett liv utan socker är som om att du håller på att förlora din bästa vän. Det är något som vi inom programmet kallar “röda hund”. Du har en blå hund och en röd hund som sitter på var sin axel och viskar/skriker i ditt öra. Den blåa hunden ska du lyssna på, han/hon vill dig väl. Den röda hunden är beroendesjukdomen som ljuger för dig. Som får dig att tro det mest dumma saker kopplade till ditt beroende, eftersom den röda hunden absolut inte vill få mindre makt över ditt liv (läs – när du äter mindre socker). Röda hund manipulerar och charmar i ena stunden, för att slå dig på käften andra stunden.

Du kommer att få många verktyg genom att läsa Bitten Jonssons bok Sockerbomben. Köp den här. En vändpunkt för mig var att genomgå en intensivkurs för sockerberoende personer hos Bitten. Det är det bästa tipset jag kan ge. Mer information här.

8 kommentarer:

Katti sa...

Dum fråga kanske.. men undrar om du "tar" några återfall ibland? Min tröst har ibland varit att jag skulle ta ett sådant då och då för att sen återgå till ordningen, men antagligen ingen bra idé med tanke på det här du skriver att det blir värre för varje gång..

Angående "monstret" så har en väninna till mig lärt mig begreppet "tiger" istället. Så länge den är i buren så är läget under kontroll men kommer den lös..

Slottets lilla värld sa...

Katti!
Ta för allt i världen inget återfall med vilje! De få sekunder som det är gott i munnen, är INTE värda det slit du får sen i några dagar, veckor, kanske en månad sen, när du åter ska komma loss ur sötsuget. Och det behöver vara socker som triggar!

För egen del räcker det med lite för mycket kolhydrater. Och då menar jag kolhydrater från grädde, några få enfaldiga nötter, eller från grönsaker, ovanjords. Frukt har jag inte ätit på flera månader! Fruktos är nämligen oxå socker.
Jag måste vara mycket försiktig, det behövs så lite för att trigga igång sötsuget, begäret, för att mata den röda hunden.

De få sekunderna det är gott i munnen, är INTE värt slitet som kommer sen! Tro mig, jag vet.

Slottets lilla värld sa...

Behöver INTE vara socker som triggar, ska det ju naturligtvis vara! Fruktos, laktos, dextros, druvsocker i charkprodukter... Kolhydrater överhuvudtaget triggar igång sötsuget, beroendet, röda hunden!

Gunilla Sahlin sa...

KATTI - tack för ditt inlägg. Svaret är nej, jag skulle aldrig ta planerade återfall. Det görs en skillnad på "återfall" och "slipp". Återfall är när du tappar kontrollen totalt och återgår till din drog. EN "slipp" är när ex att äta en frukt fast du bestämt dig för att inte äta frukt, att äta mer än det som du har i din matplan, alltså en negativ förändring, men inte total kaos. Jag har sedan jag lade om kosten 2004 haft ett antal slipp, och några få regelrätta återfall. Det senaste var kanske tre år sedan. Sedan jag nu fått information om sjukdomsförloppet är det ett ännu starkare verktyg att INTE vika av vägen en millimeter. Jag vågar inte chansa på att jag inte skulle klara av att ta mig tillbaka. Ta "tigern" på allvar. Håller tummarna.
SLOTTETS LILLA VÄRLD - Tack för dina inlägg! Att det handlar om mer än socker skriver jag i mitt inlägg i tisdags kl 07.06. Det handlar om allt som min hjärna uppfattar som sött. Hejar på dig i ditt tillfrisknande. En dag i taget.

Katti sa...

STORT TACK till er båda för den viktiga informationen!! Håller nu som bäst på att återhämta mig efter ett medvetet återfall med bla en hemsk huvudvärk som följd..:O( Ser nu åter ett ljus i tunneln när jag hittat denna UNDERBARA blogg!!:O)) Ska verkligen försöka ta mig till Bitten så småningom! Har hennes bok hemma som jag nu ska läsa om!!

♥Många kramar från Katti♥

Gunilla Sahlin sa...

Hej Katti! Håller tummarna. Tänk på att ta en dag i taget. Idag vill och kan du hålla dig abstinent. Du kan äta precis vad du vill, men inte idag. Håller tummarna! Kram Gunilla

Hana_Caena sa...

Hej, har hoppat runt bland dina inlägg.
Detta inlägg fick mig faktiskt att gråta..
Har ansett mig själv som sockerberoende sedan jag började med lågkolhydratkost, kanske redan innan det.
Helt plötsligt blev det så verkligt, samtidigt som det är så overkligt.
Samtidigt som det ger mig hopp, blev det som en stor avgrund framför mig.
Måste nog läsa från början och framåt, så insiktsfulla och bra inlägg jag läst hittills är det värt det.

Tack.

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - det finns hopp. Det finns en väg igenom. Tipset som jag ger i inlägget om intensivkursen för sockerberoende personer och att börja arbeta i ett tolvstegsprogram. Gemenskap med andra är ett absolut måste för att komma vidare. Ingen av oss klarar det själv. Håller tummarna.