måndag 6 december 2010

Artikel i Expressen idag - vad tycker du?


Då var det alltså dags, intervjun som gjordes i september publiceras i dagens Expressen på sid 19 och på löpet (i Sthlm i alla fall). Det känns väldigt märkligt att se sig själv för det första, och särskilt konstigt att se bilderna ställda mot varandra +/- 20 kg.

Men det är ett faktum och jag hoppas genom att berätta min story, att andra med liknande problem kan få en början till verktyg för att komma ur sitt aktiva sockerberoende. Sjukdomen är kronisk, men det går att lära sig leva med den.

Vad tycker du om artikeln? Kommentera gärna här på bloggen.
Ps. Jag lägger in länken till artikeln så snart expressen.se har lagt upp den.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag testade att vara utan socker två veckor. Det var jobbigt, men gick bra efter ett tag. Föll ur det och numera är jag tillbaka i sockerfällan. Det var inte alldeles lätt att låta bli, höll på att överfalla sonens lördagsgodis och läsk men med lite karaktär (den gången otroligt nog) gick det bra. Artikeln blev en påminnelse för mig att jag faktiskt kan komma igång igen. Tack!

Daniel sa...

Såg dig i tidningen idag! den här bloggen ska jag följa. Slutade med socker helt för 6 dagar sedan. Och vilken energi man får!! :)

/Daniel

Anonym sa...

Efter ett halvår utan socker och dåliga kolhydrater halkade jag tyvärr dit igen för en tid sedan! Har tidigare gått i grupp men fick för mig att jag skulle klara mig själv, vilket var helt fel, ska tillbaks till gruppen imorgon!:O)

Såå starkt att se Expressens artikel idag! Var bara tvungen att köpa tidningen!! Ska bli härligt att ta nya tag imorgon!:O))

Gunilla Sahlin sa...

Hej! Varmt tack för era kommentarer.
ANONYM 1 - jag förstår att två veckor var jobbigt. Du hann antagligen inte komma in i vanan, utan de första veckorna kan vara riktigt bedrövliga. Eftersom beroendet sitter i reptilhjärnan har det inte med karaktär att göra (karaktären sitter i vår sofistikerade del av hjärnan) utan blir som ett primärt behov. Kroppen tror att den dör om den inte får socker. Du behöver verktyg för att komma ur det aktiva beroendet, om du är en beroendeperson. Tips är Bitten Jonssons bok som det står om i artikeln.
DANIEL - starkt jobbat! Du är precis i början, så det är viktigt med bra verktyg. Har du inte läst boken, gör det. Vilja kommer att ta dig så långt, men du behöver strategiska verktyg för att kunna leva ditt nya liv i långa loppet. Hejar på dig!
ANONYM 2 - vad glad jag blir! Gemenskapen är ett superviktigt verktyg, bra att du går tillbaks imorgon. Håller tummarna!
Varma hälsningar, Gunilla

bengeten sa...

Grattis till den fina pubbliciteten i EXPRESSEN idag, både för dig personligen och för visheten hos allt fler om vad vi borde äta i st f myndighetskosten, som jag gärna skulle vilja kalla "gödningskosten".
Har som du säkert sett skrivit en kommentar i min blogg till artikeln. Dessutom har jag puffat för din blogg i vår FACEBOOK under KONSUmindre
http://www.facebook.com/pages/KONSUmindre/162663327101451?v=wall

Låt oss hjälpas åt att sprida budskapet!

Bengt Ingerstam
www.konsumentsamverkan.se
070 604 77 25

Gunilla Sahlin sa...

Hej Bengt och tack för din respons och support! Vi ska absolut hjälpas åt att sprida budskapet. Varma hälsningar, Gunilla.

Sanna Ehdin sa...

grattis Gunilla och tack för att du gör detta! Viktigt för många eftersom sockerberoende oftast är något man smyger med och skäms över sin kontrollförlust. Så du hjälper många!
Jag har inget sockerberoende men har personer i min närhet som kämpat mot det, så vet hur svårt det är och kan vara.

Gunilla Sahlin sa...

Hej Sanna! varmt tack för ditt inlägg, verkligen. Att blogga om min allergi blir dubbelt bra, eftersom det framför allt är ett verktyg för mig att stay on the road, och det uppenbarligen också kan vara en hjälp för andra. Jag känner mig väldigt ödmjuk inför all resopons jag fått. Ha en bra dag! Gunilla

Desiré sa...

Verkligen bra artikel! :) Och vad snygg du är! Du ser verkligen sund ut. Härligt att se!

Gunilla Sahlin sa...

Hej Desiré! Tack, vad gullig du är. Det känns märkligt att ställa bilderna mot varandra, men det är samtidigt en sanning som blir svår att ifrågasätta för mig. Då och nu, död eller liv. Fångenskap eller frihet. Tack för alla dina kommentarer.