torsdag 28 oktober 2010

S U G = Subtilt, Undermedvetet, Gnagande


Det går bra, jag faller inte tillbaka och äter saker som jag inte ska. Men just nu är jag inne i en period av sug. SUG. Det kommer som en stilla viskning, ibland i den finaste av skepnader. Det vill mig väl. Subtilt, som en fjäder som lätt smeker ryggraden, undermedvetet lockandes. I början. Ju längre jag fjärmar mig bort från den inbjudande viskningen, desto hårdare fastnar jag i greppet. Till slut har den stilla viskningen ersatts av ett ihållande dån, som gnager in rent fysiskt i min kropp. Att flytta sig mellan två punkter och däremellan passera caféer, Pressbyråer, restauranger och kiosker - alla med sina överflöd av erbjudanden att stilla mitt sug - är som att gå på lina över ett avgrundsdjup, höjdrädd. Den här gången klarade jag det. Jag sitter på tåget hem, lyckades ta mig igenom centralen oskadd. Sakta måste suget släppa sitt grepp. Det är över nu för den här gången. Bara för idag ska jag fortsätta abstinent. Jag kan äta vad jag vill - men inte idag.

Inga kommentarer: