söndag 26 september 2010

Friskfaktor


Ett av verktygen att hantera beroendesjukdomen är att tillföra Friskfaktorer. Friskfaktorer. För mig är det framför allt att koppla bort jobbet, och ge mig själv ett andhål. Det kan vara att gå in i ett konstgalleri och försöka komma på vad konstnären ville förmedla, egentligen. Det kan vara att träna, måla, fotografera, eller bara sitta på balkongen och lyssna på svanarna som startar och landar på fjärden utanför knuten. Idag tillförde jag mig själv en friskfaktor genom att plocka svamp i de underbara sörmländska skogarna. Vi hittade mängder med svamp! Gula kantareller, höstkantareller och svart trumpetsvamp. Det är maken som står för expertisen (jag hade antagligen aldrig trott att de svarta svamparna är ätliga). De gräddstuvade gula kantarellerna gjorde sig ytterst bra på förrättstallriken.

4 kommentarer:

Hana_Caena sa...

ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR SVAMP!*
Och de svarta är otroligt goda färska. frysta har de aldrig hunnit bli när jag väl hittat några.. =)

Gunilla Sahlin sa...

Längtar till svampsäsongen!

Hana_Caena sa...

synd att jag inte riktigt vet när och hur man ska hitta de där speciella svamparna.. Trattisar hittar jag relativt lätt men nu har vi flyttat och det är väl bara att smurfa in på svampguiden och kolla..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - absolut, det finns nog mycket tips att få på nätet. Det går ju att fråga någon hurtig granne också, det gjorde vi här hemma. Och hittade ett guldställe! Kram